L'expert en mobilitat i turisme John Urry pronostica la progressiva desaparició al món occidental dels viatges "barats", tal com els coneixem avui, que cal no confondre amb la modalitat low cost. Urry (sociòleg britànic nascut el 1946) afirma que l'actual accés al consumisme de les classes mitjanes de països superpoblats com la Xina i l'Índia s'intensificarà els propers anys, amb un increment considerable del nombre de desplaçaments, així com de la distància d'aquests. De resultes d'això, hi haurà un encariment del preu del viatge, que es percebrà sobretot al món occidental, acostumat a nedar en l'abundància de petroli del segle XX, fet que permetia uns desplaçaments econòmics.

Considerat un dels sociòlegs més prestigiosos del món, John Urry (Universitat de Lancaster, Regne Unit) és autor d'obres de referència com The Tourist Gaze (1990, amb J. Larsen), Consuming Places (1995) 0 Touring Cultures (1997, amb Chris Rojek). Aquesta setmana ha traslladat la seva activitat a la Càtedral Ferrater Mora de Pensament Contemporani de la UdG, per dirigir el seminari Mobilities and Future, que té una setantena d'inscrits, alguns atrets de la Universitat Hebrea de Jerusalem.

En un entrevista concedida al Diari de Girona, Urry ha explicat que un dels conceptes que vol transmetre als alumnes és que els moviments de persones es poden generar per raons d'amistat, de retrobament familiar o per les relacions professionals, però no només el plaer i els negocis motiven la gent a viatjar, sinó també el coneixement. "De fet, la gent viatja bàsicament per conèixer gent, per trobar-se cara a cara, per conèixer llocs i viure experiències".

Preguntat pel perill de convertir ciutats com Girona en un parc temàtic, i si el turisme de masses permet aquest grau d'aprofundiment, l'expert ha declarat que la massificació turística ha transformat qualsevol indret, també el nord d'Anglaterra, d'on procedeix ell. "Qui practica el turisme de masses no busca un gran pou de coneixement, però també acaba comparant i contrastant i, per tant, s'apunta a aquesta activitat de col·leccionar places visitades com qui col·lecciona cromos; aquest el tinc, aquell no".

Eurovegas, sí però no

Malgrat no conèixer els detalls del projecte d'Eurovegas, que impulsa el magnat nord-americà Sheldon Adelson, i es disputen Barcelona i Madrid, Urry no s'ha manifestat contrari a la gent que busca aquest tipus de turisme, però sí ha rebutjat els models dels macrocomplexos que poden estar relacionats amb temes d'addicció més enllà de l'estricte joc.