"Mai més tornarem a tenir uns números semblants, mai". Ho avançava Salvador Sunyer en la roda de premsa de valoració de la passada edició de Temporada Alta, i malauradament, els pronòstics no han fet més que confirmar-se: aquesta tardor, Girona comptarà amb un terç menys d'espectacles dins el festival d'arts escèniques, que ha de rebaixar també en un 30 % el seu pressupost per a la propera edició. Tanmateix, Sunyer ahir valorava la programació d'enguany, de la qual ahir se'n va fer un avançament, com a "més acotada, més dirigida a destil·lar allò que ja fèiem, on cada acció pren més sentit".

En aquest sentit, a través d'una seixantena llarga d'espectacles (enfront els prop de 100 que es van oferir l'any passat), es depuraran les línies d'acció que han esdevingut la marca de la casa del certamen, que el 2011 va anunciar un "tancament d'etapa". Així doncs, el potenciament de l'autoria catalana i la plataforma d'exhibició per a la millor producció internacional seguiran sent la tònica de la trobada. Precisament, segons Sunyer, "hi haurà, més que mai, projectes que combinin artistes catalans amb estrangers". Aquest és el cas d'un dels plats forts de la programació, el Forests de Calixto Bieito, creat per a una Olimpíada Cultural de Londres que ha encarregat adaptacions shakespearianes a directors de tot el món: "Es tracta d'una combinació de diversos textos que tenen en comú que transcorren en un bosc, i es porta a escena en anglès i català", idiomes d'un repartiment amb intèrprets de les companyies Birmingham Repertory Theatre i de la Royal Shakespeare, i catalans com Josep Maria Pou i Roser Camí.

Transfronterers tot i la crisi

També combina creadors d'aquí i estrangers la nova producció de Baró d'Evel Cirk, amb Blaï Mateu i Camille Decourtye (que van realitzar una residència a L'Animal a l'Esquena), i se seguirà coproduint amb el Théâtre de l'Archipel de Perpinyà. Tot i que ja no es compti amb la subvenció INTERREG de la Unió Europea, que en els darrers tres anys ha aportat 4 milions d'euros a l'Escena Catalana Transfronterera, Sunyer apunta que se seguirà treballant a un costat i altre dels Pirineus "perquè creiem en el projecte". En aquest marc s'estrenarà a Girona una peça produïda a múltiples bandes: Hans was Heiri, el nou espectacle de dos mags del teatre visual i físic, Zimmermann & De Perrot.

En aquest apartat internacional, que congregarà una vintena d'obres d'una desena de països, també hi destaca la presència de Guy Cassiers amb una adaptació d'El cor de les tenebres de Conrad; i en música, els The Divine Comedy encapçalats per Neil Hannon.

Pel que fa als creadors catalans, l'aposta per la dramatúrgia de casa queda refermada amb la declaració d'intencions que suposa confiar el 4 d'octubre l'obertura del festival a Àlex Rigola, director resident d'El Canal. El seu Macbeth -amb Joan Carreras i Alícia Pérez i coproduït amb el TNC- servirà, a més, per inaugurar la nova seu del Centre d'Arts Escèniques de Salt / Girona, a la Factoria Coma-Cros.

A la nova edició hi haurà apartats de solvència contrastada que es mantindran -com la Setmana dels Programadors o el Torneig de Dramatúrgia-, i algunes novetats. Una d'elles és la posada en funcionament d'un nou sistema propi de venda d'entrades, creat per l'empresa gironina Koobin. Amb ell, segons Sunyer, "el client podrà comprar i imprimir les entrades des de casa, i es reduiran a la meitat les comissions".