Un equip internacional de científics ha detectat el cúmul de galàxies més massiu i lluminós fins ara identificat. Segons assenyala el treball, publicat ahir a Nature, la Via Làctia no seria "més que una mota" al costat d'aquesta estructura que, possiblement, sigui una de les més grans de l'univers.

Els investigadors detallen al treball que el cúmul de galàxies trobat es troba a set mil milions d'anys llum de distància de la Via Làctia i produeix unes 740 noves estrelles a l'any, només en la seva galàxia central. Però a més de la seva grandària i la seva lluminositat, aquest cúmul, batejat com a grup Phoenix, té una altra qualitat que l'autor principal de l'estudi, Michael McDonald,va qualificar ahir "d'excepcional": Mentre que el nucli de la majoria de les galàxies apareixen de color vermell, indicant que les seves estrelles són d'edat avançada, el nucli de Phoenix és de color blau brillant, el que significa que el gas circumdant es refreda a un ritme ràpid, generant les condicions ideals per a un esclat de estrelles massives.

"Les galàxies centrals són de color vermell perquè estan formades per velles estrelles que orbiten al voltant d'un forat negre massiu, i en elles no passa res de nou", va explicar McDonald. Així, per l'investigador i els seus companys en l'estudi, el cúmul de galàxies Phoenix podria llançar nova llum sobre un enigma astrofísic que té dècades d'antiguitat denominat "problema de flux de refrigeració".

El gas al nucli d'un clúster, que procedeix d'altres galàxies properes i les explosions de supernoves, ha de refredar-se amb el temps, formant una quantitat suficient de flux fred per condensar i formar noves estrelles.

McDonald va indicar també que "potser el refredament natural d'un grup s'interrompi d'alguna manera". "El que és interessant sobre el grup Phoenix és que es pot veure gairebé tot el refredament que es va predir en la teoria", va apuntar el científic. Segons la seva opinió, el cúmul trobat ara "podria estar menys evolucionat que altres galàxies".

El grup Phoenix es va detectar per primera vegada el 2010 pels investigadors que utilitzen el Telescopi situat a l'Antàrtida.