La Ctedral de Girona ja torna a comptar amb dos quadres de gran format que han passat per un procés de rehabilitació al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC), pertanyent al Departament de Cultura. Es tracta de Lactatio de sant Bernat de Claravall i Sant Joan Baptista, dues pintures d'escola italiana del segle XVIII que ja tornen a lluir a les capelles de la catedral.

En ells s'hi han dut a terme tasques de fixació de la capa pictòrica en perill de despreniment, la consolidació del suport, la neteja de la superfície pictòrica, l'anivellament de les llacunes, la reintegració pictòrica i l'aplicació d'una capa de vernís. Com a mesura de conservació preventiva s'han protegit els reversos de les dues teles.

El procés de conservació i restauració dels dos quadres s'ha iniciat després d'un examen exhaustiu (visual i amb tècniques d'examen per radicació electromagnètica) i un cop fetes les anàlisis químiques de laboratori. A partir d'aquest estudi s'ha desvelat la informació oculta del penediment del pintor a l'hora de fer la cara de sant Bernat, ja que s'han descobert traços anteriors a sota la pintura.

Les pintures a l'oli sobre tela restaurada formen part d'un conjunt d'onze quadres que decoren les capelles de la banda nord de la Catedral. Amb la restauració d'aquestes dues obres, ja són cinc les pintures que gaudeixen d'un millor estat de conservació la qualitat artística de les quals s'ha fet ressorgir. El novembre de 2011 es van finalitzar els treballs de conservació i restauració de tres pintures més: Maria Magdalena, Martiri de Sant Esteve i Sant Jacint amb la Verge i el Nen.

El CRBMC, d'acord amb els responsables de patrimoni del Capítol de la Catedral de Girona, està treballant en la conservació i restauració dels quadres d'època barroca que decoren les capelles de la catedral; els dos organismes, conjuntament amb el departament d'Història de l'Art Modern de la Universitat de Girona (que assessora en matèria històrica i artística), marquen les prioritats pel que fa a la intervenció de les obres.

Les obres restaurades

En les intervencions de conservació i restauració hi ha participat un equip interdisciplinari de tècnics i científics del CRBMC, així com col·laboradors externs; els quadres han estat estudiats pels historiadors de l'art d'època barroca Francesc Miralpeix i Rafael Cornudella.

Pel que fa a la de Sant Joan Baptista, segons Miralpeix, es podria tractar d'una obra d'escola italiana dels primers decennis del segle XVIII, segurament adquirida pel canonge Francesc Dorca, a Roma, i llegada al capítol gironí el 1741. En destacaven les deformacions del suport de tela, provocades en desclavar-se la tela del bastidor pel marge dret i per part del superior. Aquestes deformacions havien provocat alguns aixecaments a la zona i pèrdues de les capes pictòrica i de preparació. També presentava una capa de brutícia i un vernís mal aplicat que dificultava la lectura de l'escena bíblica.

En el cas de Lactatio de sant Bernat de Claravall, s'hauria d'adscriure, segons Rafael Cornudella, al context estilístic de la pintura romana postmarattesca (primers decennis del segle XVIII). Els problemes principals que presentava eren les pèrdues i l'afebliment de l'adhesió de la capa pictòrica. Aquestes pèrdues es produïen en franges horitzontals, per haver-se doblegat en algun moment. A aquestes alteracions també va contribuir-hi la gran quantitat de pols i de brutícia que hi havia tant al revers com a l'anvers.