No és el primer cas de pintura robada i recuperada força anys més tard -qui no recorda La Gioconda-, però sempre és una bona notícia saber que un Matisse tornarà a estar a disposició dels amants de la pintura que vulguin apreciar-lo. Le Jardin (El Jardí), oli del pintor francès Henri Matisse (1869-1954), robat fa 25 anys del Museu d'Art Modern d'Estocolm, va ser recuperat a Londres per un especialista en recuperacions d'obres sostretes, va informar ahir la BBC. L'obra impressionista, en la qual es representa un jardí amb flors blanques en primer pla i un pont al fons entre arbres, té un valor estimat d'un milió de dòlars (766.760 euros) i va desaparèixer d'Estocolm l'11 de maig de 1987.

El valor de la peça feia improbable, segons el llavors director del museu suec, que fos venut al mercat tradicional, per la qual cosa la recerca des del primer moment es va centrar en els traficants d'arts visuals.

No obstant això, no va ser fins fa poques setmanes quan el Registre de Pèrdues d'Art, on figuren en àm bit internacional totes les obres robades, va trobar una pista sòlida sobre el seu parador. Tot el procés va ser digne d'una pel·lícula negra de Hollywood, amanida amb els més moderns sistemes d'investigació. El Registre de Pèrdues d'Art va detectar una incursió en el seu catàleg en línia d'un usuari extern, Charles Roberts, que es va interessar des d'Essex (est d'Anglaterra) per la descripció que de l'obra desapareguda de Matisse feia l'organització.

Roberts, traficant d'art visual, estava a punt de tancar el tracte de compra i volia comprovar si l'obra era realment la sostreta de Suècia fa més de dues dècades.

Després de comprovar que era el Matisse robat, el director del Registre de Pèrdues d'Art, Christopher Marinello, va negociar la recuperació de la pintura, que serà traslladada al Museu d'Art de Modern d'Estocolm en les pròximes setmanes, segons la BBC, que no facilita detalls sobre com es va negociar la devolució de la pintura ni qui estava en poder de la mateixa.

"Les obres d'art robades no tenen valor real al mercat i acaben reapareixent sempre... És sols qüestió de temps", va explicar Marinello, que ja va recomanar al museu fa 25 anys no pagar cap rescat pel quadre i esperar.