La perfecció tècnica, la poètica visual i l'esplèndid repartiment de la versió muda de Blancaneu, de Pablo Berger, han arrencat als acadèmics 18 nominacions en la XXVII edició dels premis Goya, fet que converteix la pel·lícula en favorita al costat de Grupo 7, la cinta d'acció d'Alberto Rodríguez.

El conte clàssic dels germans Grimm, imbuït de folklore, toreig i cobla i signat sense paraules però amb música i emoció per Berger, s'obria pas com a favorita i amb sis membres del seu repartiment com a finalistes després de l'anunci de les candidatures ahir a l'Acadèmia de Cinema a Madrid.

Blancaneu superava així no només la cinta d'acció amb retrat social ambientada en els anys previs a l'Expo 92 de Sevilla, Grupo 7, sinó també a la pel·lícula-fenomen del cinema espanyol del 2012, Lo impossible, de Juan Antonio Bayona, que ha traduït els seus 40 milions d'euros a taquilla en catorze nominacions, i que el director ja va perdre amb El orfanato enfront del cinema d'autor de La soledat.

La quarta en discòrdia és El artista y la modelo, l'altra proposta poètica i en blanc i negre, aquest cop signada pel molt "engoiat" Fernando Trueba, que tancava la llista de grans nominades, amb tretze opcions a premi amb la seva oda a la creació artística, rodada en bona part a la Garrotxa.

Les quatre pel·lícules han col·locat els seus directors en competició pel bust del pintor aragonès, mentre que en la categoria de millor actriu se situen una estrella de Hollywood (Naomi Watts, per Lo imposible), una perversa madrastra (Maribel Verdú, per Blancaneu), una guanyadora d'un Oscar (Penélope Cruz, per Volver a nacer) i una "model" (Aída Folch, per la pel·lícula de Trueba).

Entre ells, Antonio de la Torre va viure en directe la satisfacció de rebre no una sinó dues nominacions: opta com a millor actor protagonista per Grupo 7 i com a secundari per Invasor, de Daniel Calparsoro.

Per al primer premi, que ja té l'estatueta per AzulOscuroCasiNegro ho té difícil, ja que s'enfronta a una injustícia històrica, el ?menyspreu a José Sacristán (per fi nominat per El muerto y ser feliz), el reconeixement a un monstre del cinema europeu (Jean Rochefort, per El artista y la modelo) i la presència del mexicà Daniel Giménez-Cacho, per Blancaneu.

Per al segon, se les veurà amb Josep Maria Pou, també per Blancaneu, amb el seu propi company de repartiment a Grupo 7 (Julián Villagrán) i amb una estrella internacional (Ewan McGregor, per Lo imposible).

En la categoria de millor actriu de repartiment, Una pistola en cada mano, gran oblidada d'aquesta edició dels Goya, ha col·locat la seva única finalista, Candela Peña, que competirà amb tres grans actrius: Ángela Molina, per Blancaneu, Chus Lampreave, per El artista i la modelo, i Maria León, per Carmina o revienta.

I, si bé la pel·lícula que ha desafiat la forma de distribució tradicional del cinema espanyol en estrenar simultàniament a Internet, DVD i pantalles, no s'ha colat en les grans categories, sí que la família León Barrios ha fet ple, ja que Paco León opta al premi al director novell i Carmina Barrios de millor actriu revelació.

El cinema iberoamericà, a més de col·locar el mexicà Giménez-Cacho en la lluita pel premi al millor actor, té la seva pròpia categoria, en què concorren 7 cajas, de Joan Carles Maneglia i Tana Schémbori (Paraguai), Después de Lucía, de Michel Franco (Mèxic), Infancia clandestina, de Benajmín Àvila (Argentina), i Juan de los muertos, d'Alejandro Brugués (Cuba).

I la categoria reservada al cinema europeu ha estat pràcticament copada per França: Intocable, De óxido i hueso i En la casa deixen només una opció per a una altra cinematografia, la britànica, amb Shame, de Steve McQueen.

La cerimònia dels Goya tindrà lloc el 17 de febrer al centre de congressos Príncep Felip de Madrid, després del tancament temporal del Palau de Congressos de la Comunitat de Madrid, on tradicionalment se celebrava, i tindrà com a presentadora per segona vegada consecutiva la humorista Eva Hache. El Goya d'Honor en aquesta XXVII edició serà per a Concha Velasco.