Guanyador d'un Oscar i de l'Ós d'Or de Berlín amb Nader i Simín, una separació, l'iranià Asghar Farhadi va arrencar ahir una bona ovació al Festival de Canes, amb El passat. Producció francesa, rodada a París i protagonitzada per Bérénice Béjo, l'actriu de The Artist, i Tahar Rahim, revelat a Un Profeta, compta també amb l'actor Ali Mostafa per encarnar el personatge d'un iranià que torna a París per tramitar el divorci de la dona francesa de qui està separat des de fa quatre anys.

En aquesta estada, l'home retroba amorosament les filles de la seva dona i, en particular, la que ja és adolescent i du malament la relació de sa mare amb un nou company, especialment per les causes que van portar a l'intent de suïcidi la dona de qui aviat serà el seu nou padrastre. Un melodrama sòlid, amb totes les de la llei.

Farhadi excel·leix en fer aflorar les emocions i la complexitat dels personatges, sense caure en el sentimentalisme. Sap agafar-ne distància.

També a la competició, el xinès Jia Zhangke va presentar A Touch of Sin. Quatre històries de violència a la Xina contemporània, que documenten alguns dels efectes negatius del desenvolupament ecònòmic d'aquell gegant asiàtic.

Un miner d'una regió al nord-est del país lluita contra l'enriquiment de les autoritats locals a costa de la comunitat, en el procés de privatitzacions i, exasperat, acaba a trets. Un altre home, per trobar un futur diferent, ha deixat enrere la família a la zona de Chongqing, al sud-est, prop de la descomunal presa de les Tres Gorges, i ha agafat tant de gust a la pistola com als diners que guanya delinquint. Una noia que se n'ha anat del lloc de naixement, condemnat a desaparèixer, treballa de recepcionista en una sauna eròtica.