El nord-americà James Gray ha decebut amb The Immigrant. Cineasta que s'agafa molt de temps per fer les pel·lícules i especialment apreciat a Canes, on ha presentat quatre dels seus cinc llargmetratges -l'últim, Two Lovers (2008)-, Gray havia generat unes expectatives que han quedat frustrades.

Inspirant-se en els records emocionals de la seva pròpia família d'emigrants ucraïnesos, explica la història d'una noia polonesa que arriba a Nova York el 1921 i, necessitant ajuda per a la seva germana tuberculosa retinguda a Ellis Island, cau en la trama d'un proxeneta que l'explota, malgrat se n'enamori i vulgui allunyar-la d'un mag de vodevil amb qui la noia podria fugir.

Per a ambientar-ho en l'època, el cineasta ha pres diverses referències pictòriques i ho ha treballat fotogràficament per aconseguir una imatge molt acurada. Reconeix també que ha pensat en melodrames de dones com els que havien interpretat Bette Davis, Barbara Stanwiyck o Greta Garbo..., així com en l'obra de Robert Bresson. Molts referents per a una pel·lícula que, a més, es vol hereva en part de la tradició de l'òpera, i en canvi no aconsegueix agafar volada fins gairebé al final, quan la protagonista es confessa a un capellà i la història es transforma en un relat de redempció per l'amor. Certament, compta amb la bona prestació dels actors Joaquin Phoenix i Jeremy Renner, però la interpretació de la francesa Marion Cotillard convoca polèmica, amb el seu rostre impassible evocador d'una devota de cinema mut tot i la seva activitat pecaminosa.

Sergi López, manc

D'altra banda, l'actor català Sergi López s'ha desplaçat fins al Festival de Canes per acompanyar la presentació de Michael Kohlhaas, el film del francès Arnaud des Pallières en què té un petit paper, íntegrament parlat en català. López hi interpreta un manc amb aire de Sanxo Panza que, a cavall d'un ruc, s'afegeix als revoltats contra la injústica feudal que lidera Michael Kohlhaas, a la zona de les Cevenes, al segle XVI.

Tot i que la pel·lícula és íntegrament en francès, aquesta intervenció catalana ve a reconèixer que en aquell territori muntanyós d'Occitània hi havia una situació lingüística diferent a la que mostra el film, on tothom parla el francès.