"Em fa molta il·lusió. És l'obra de tota una vida. Des dels anys 1960 fins ara". Amb aquestes paraules es refereix l'artista saltenc Lluís Mateu a l'exposició retrospectiva que demà divendres (20h) inaugurarà a la Casa de Cultura Les Bernardes de Salt.

En commemoració del 70è aniversari de l'artista (Salt, 1943), Les Bernardes li dedica la més completa exposició de la seva vida, Lluís Mateu, Manobre de la imaginació, que inclou des dels primers dibuixos que feia un adolescent Mateu a la farmàcia Simón de Girona, on l'any 1957 va començar a treballar d'aprenent, fins una peça entregada aquest 2013, una pintura de gran format que s'exhibeix al restaurant El Petit Racó, sense oblidar les famoses llúdrigues, escultures que contribueixen a donar personalitat a una de les places més carismàtiques de Salt.

El comissari de la mostra, Antoni Sant Blanch, sostè al catàleg que la veritable raó de l'exposició és "posar a la llum pública el trajecte creatiu d'un artista molt especial". El visitant podrà per primera vegada gaudir de "l'univers imaginatiu i màgic" que Lluís Mateu ha anat generant durant més de mig segle de lliurament artístic.

Una mirada retrospectiva a l'obra d'un "artista de poble", en el sentit que l'obra de Mateu és molt present en la vida quotidiana saltenca.

La popularitat del seu art s'accelera si es té en compte que Mateu ha estat, i encara és, mestre d'artistes, per les seves classes impartidesa l'Escola Municipal d'Art o al seu taller estudi.

Entre els seus nombrosos deixebles h'hi ha dos d'especialment singulars: el seu germà petit Fonsu, aquarel·lista, i el seu nebot Joan Mateu, un dels artistes joves amb més projecció de Catalunya.

A l'arrencada a la dècada del 1960, Mateu es va deixar seduir per l'informalisme i el surrealisme dels membres de Dau al Set, i va donar com a fruit una pintura negra i turmentada.

Tractant-se d'un personatge molt lliure, durant la seva trajectòria ha assolit nombroses "resolucions estilístiques pròpies" en disciplines com la pintura, l'escultura, l'aquarel·la o el dibuix.

Darrerament, Mateu s'ha dedicat a la pintura mural de gran format, on la divinitat solar esdevé un recurrent motiu simbòlic, al costat d'una figura femenina que sembla interrogar l'espectador.

El subtítol Manobre de la imaginació fa referència a la definició de Charles Baudelaire, poeta maleït i influent crític d'art a mitjan segle XIX, en l'inici de l'anomenada dissolució de les formes: "L'obra d'art no és elaborada ni segons ni com la naturalesa, sinó obertament en contra, perquè emana de la imaginació, reina de les facultats".

Baudelaire, doncs, va definir l'artista modern com un "manobre de la imaginació", i aquest atribut s'escau oportunament a l'artista aquí homenatjat, segons afirma el comissari de la mostra.