L'artífex del Museu del Cinema de Girona, Tomàs Mallol, no només va destacar com a col·leccionista del setè art. Entre els anys 1956 i 1977 va rodar 31 curtmetratges, tots ells fets des dels marges de la indústria i amb una clara vocació artística. Ara, aprofitant que aquest dijous hauria complert 90 anys, el museu ha volgut retre homenatge al seu fundador reivindicant la seva faceta de cineasta. Per això, ha penjat a la seva pàgina web 28 d'aquests curtmetratges, el conjunt de la seva obra fílmica que s'ha pogut conservar amb qualitat. La voluntat, segons destaca el museu, és posar en valor el llegat de Mallol com a cineasta, "un dels més prolífics del cinema amateur català".

La faceta més coneguda de l'ànima mater del Museu del Cinema, Tomàs Mallol, és la de col·leccionista. La seva enorme compilació cinèfila inclou aproximadament 20.000 objectes, entre aparells (precinematogràfics i dels primers temps), cartells, llibres, fotografies del setè arts i films de tot tipus.

Però Mallol també va ser, apart de col·leccionista, cineasta. Des de sempre, l'artífex del museu va sentir passió pel cinema i per la seva tècnica. Ara bé, sempre va rodar els seus films des dels marges de la indústria i amb una clara vocació artística. Només als anys cinquanta, Mallol va fer la seva primera -i última- incursió en el cinema professional com a director de fotografia de la coproducció italoespanyola 'Su propio destino', però va abandonar aquest camp per les servituds que comportava.

Entre el 1956 i el 1977, però, Mallol va rodar fins a 31 curtmetratges amateurs. La seva primera pel·lícula no domèstica va ser 'El pastor de Can Sopa' i, a partir d'aquí en van venir d'altres com 'Hivern' (1958), 'Il·lusió' (1959), 'Le tour au Lac Leman' (1960), 'Caracol' (1963), 'Arbres' (1966), 'Daguerre i jo' (1969), 'Mar calma' (1971), 'Poca cosa sabem...' (1972) o 'Quan sóc perdut en l'ombra' (1977).

Durant aquests anys, a més, Mallol va fer-se soci de la Secció de Cinema Amateur del Centre Excursionista de Catalunya i el 1968 va fundar, juntament amb altres socis, la Unió de Cineastes Amateurs (UCA). L'entitat va durar fins al 1984. Al llarg dels anys seixanta i setanta, l'artífex del Museu del Cinema va guanyar diversos premis de cinema amateur (alguns, internacionals) i cinc dels seus films van ser seleccionats per representar Espanya al Concurs Internacional de la Union Internationale du Cinéma Amateur (Unica).

Homenatge virtual

Tomàs Mallol, que va morir el passat 16 de juliol a Girona, hauria complert 90 anys aquest dijous. Per això, el Museu del Cinema ha volgut retre-li homenatge reivindicant la seva faceta de cineasta. La pàgina web ha inaugurat un apartat on hi ha penjats 28 dels seus 31 curtmetratges, el conjunt de la seva obra fílmica que s'ha pogut conservar amb qualitat.

En aquest llegat hi falten els films 'Empordà' i 'Pozos desiertos' (perquè el so està massa malmès) i 'Zoològic' (perquè el negatiu original es va perdre). Totes aquestes pel·lícules van ser telecinades pel cineasta Antoni Martí, per ordre expressa del mateix Mallol, i dipositades després al Museu del Cinema (on també estan a l'abast de tothom en DVD, a través del fons de la seva videoteca).

Segons destaquen des del museu, "la idea d'aquesta acció és reivindicat el llegat de Tomàs Mallol com a cineasta, un llegat potser més desconegut que el de col·leccionista però que ha estat un dels més prolífics del cinema amateur català. I hi afegeixen: "Mallol va ser un cineasta autodidacta, que va realitzar el cinema des de la pròpia idea i intuïció, i sempre va optar per temàtiques que l'ajudessin a posar en ordre i a mostrar les seves preocupacions i pensaments sobre tot un tema que és comú a la seva obra: saber què és el temps i intentar reflectir-ne el pas i els efectes que té sobre les persones i el paisatge".

El Museu del Cinema de Girona preveu dur a terme altres accions, durant els propers mesos, per preservar la memòria i els llegat del Tomàs Mallol cineasta.