La peça d'ambre causant del catastròfic retorn dels dinosaures de Jurassic Park, el vestit de lluentons vermells en què s'enfundava Dustin Hoffman per convertir-se en Tootsie, la kriptonita verda que debilitava Superman o la màscara rere la qual s'amagava Michael Keaton per a fer de Batman són algunes de les peces que el Museu del Cinema de Girona exhibeix, des d'ahir, dins la seva col·lecció permanent.

En total, són sis vestits i nou objectes originals d'actors o pel·lícules provinents de la Col·lecció Maite Mínguez Ricart amb què el museu renova La fàbrica dels somnis, l'àmbit dedicat al cinema més popular i la mitomania que genera el cel·luloide.

La col·laboració entre el Museu del Cinema i la col·leccionista barcelonina Maite Mínguez va començar fa una dècada per una "confluència d'interessos" entre les dues parts, explica el director del Museu, Jordi Pons.

Per una banda, la voluntat de la institució gironina de complementar la seva col·lecció base, el fons Tomàs Mallol dedicat als antecedents i els orígens del cinema, amb objectes que "busquen la complicitat del visitant i li recorden la fascinació que produeix el cinema", i per l'altra, oferir a la col·leccionista un "aparador" a l'alçada d'una "col·lecció privada de primer nivell mundial en el seu àmbit", afirma Pons.

Integrada per unes 5.000 peces aconseguides en cases de subhastes nord-americanes, mercats benèfics o directament a través dels hereus d'intèrprets i directors, la col·lecció que atresora Mínguez repassa la història de la gran pantalla i els seus gèneres a través dels objectes.

Segons Pons, l'exposició La fàbrica dels somnis. Col·lecció Maite Mínguez Ricart, que serveix com a punt final per acomiadar els visitants del Museu del Cinema, està concebuda com "un petit tràiler" per fer un tastet del fons recopilat durant anys per la col·leccionista barcelonina, que va començar comprant fotografies signades per actors al Mercat de Sant Antoni de la capital catalana i que també és la propietària de l'Oscar que rep els nouvinguts al vestíbul de l'equipament gironí.

"No hi ha res desconegut o cap objecte del qual s'hagi d'explicar l'origen", assegurava ahir l'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, durant la visita de la mostra, de la qual ressalta que convida els visitants a "entrar dins el món del somni".

De totes les èpoques

"Cada un dels objectes que s'hi mostren pot establir una connexió amb la intimitat de cada persona, sense importar la seva edat", afegia ahir el batlle.

I és que els nous elements exposats a la segona planta del museu abarquen des de l'any 1940, amb una de les jaquetes que Charles Chaplin lluïa a El gran dictador fins al 2003, quan l'actor australià Russell Crowe es posava al capdavant de Master&Commander amb l'uniforme de capità que es pot veure en una de les vitrines de l'equipament gironí.

Entre els objectes exposats a partir de la renovació també destaquen un dels vestits que van fer de Rita Hayworth tot un mite cinematogràfic a Gilda, una de les làmpades que decoraven les taules del malencònic Rick's Café de Casablanca o un guant de boxa signat pel Toro Salvatge Robert de Niro.

L'exposició també dedica espai al cinema fantàstic, representat amb una de les mans articulades que feia servir Johnny Deep a Eduardo Manostijeras i una màscara i un guant d'un dels marcians que envaïen la Terra a Mars Attacks!

Observats amb deteniment, alguns dels objectes permeten descobrir algunes de les trampes que amaga el cinema, com una petita alça oculta en una de les botes que James Dean es calçava a Rebel sense causa.

"L'actor tenia un petit defecte físic, perquè tenia una cama més llarga que l'altra, i van haver de fer les botes expressament per a ell", explica la col·leccionista Maite Mínguez.

L'acord de col·laboració entre el Museu del Cinema i la col·leccionista -compromís que Mínguez va refermar ahir- inclou també la renovació periòdica dels elements exposats a Girona.

De moment, la quinzena d'objectes que hi ha a l'àmbit que s'acaba de renovar es podrà visitar durant un any.