Les dades han acabat per confirmar els mals auguris: la taquilla del cinema espanyol va registrar el 2013 el pitjor resultat de l'última dècada, amb una recaptació total de 508 milions d'euros, un 16 % menys que l'any passat, i cap títol espanyol entre les deu pel·lícules més vistes. Sense l'impuls de pel·lícules com Lo imposible de Juan Antonio Bayona i Las aventuras de Tadeo Jones, que van salvar 2012, la quota de pantalla del cinema espanyol va caure cinc punts percentuals i mig fins al 14%, segons l'Informe Anual de Cinema de la consultora Rentrak.

Des de 2004, quan es van recaptar més de 691,6 milions, la caiguda acumulada és del 26,5%, com a resultat d'una combinació explosiva: pirateria (més del 18% de la població espanyola accedeix a continguts piratejats), pujada de l'IVA del 8% al 21% i crisi econòmica general.

Les dades no han atrapat de sorpresa al sector, que ho preveia des del setembre passat. "És la confirmació de les previsions, s'ha tancat un any molt dolent", declarava el portaveu de la federació d'exhibidors de cinema FECE, Borja de Benito. "Llevat del desembre, que s'ha comportat gai?rebé igual que l'any anterior, amb una mica més d'espectadors, la resta de mesos ha anat a la baixa", confirma.

L'anuari de Rentrak s'elabora amb les dades que proporcionen els cines setmana rere setmana, raó per la qual no sol variar gaire respecte a les xifres oficials que facilita uns mesos més tard l'Institut de Cinematografia i Arts Audiovisuals (ICAA).

La pel·lícula més vista de l'any passat va ser la producció animada de Dreamworks The Croods. Les aventures en 3D d'aquesta família cavernícola van vendre entrades per un total de 13,8 milions d'euros. La segueixen el segon lliurament d'El Hobbit, amb 13,6 milions d'euros; la també animada Gru 2. Mi villano favorito-una creació de l'espanyol Sergio Pablos però produïda entre França i Estats Units- amb 13 milions; Guerra Mundial Z, amb Brad Pitt (12,1 milions) i Frozen, de la factoria Disney (11,6 milions).

Almodóvar "punxa"

Cap espanyola, per tant, al top 5, ni tampoc al top 10. A la llista més llarga de Box Office Mojo -amb dades fins al 15 de desembre- trobem en el lloc 15 l'hispà-canadenc Mamá (7,5 milions d'euros) i en el 27 la primera cinta produïda íntegrament espanyola, Zipi y Zape y el club de la bala (5 milions). Per darrere queden Los amantes pasajeros de Pedro Almodóvar (4,8 milions), Las brujas de Zugarramurdi d'Álex de la Iglesia (4,7 milions) o una de les sorpreses de ?l'any, Tres bodas de más, de Javier Ruiz Caldera, que ja frega els 4,3 milions d'euros.

"Aquest any no hi ha hagut potència espanyola", afirma De Benito, per a qui "la fortalesa de la producció nacional marca quin serà el resultat cada any". "Si veiem la recaptació dels últims anys, les més altes sempre coincideixen amb una pel·lícula espanyola en les primeres posicions, l'aportació del cinema nacional per als resultats globals és fonamental", subratlla.

Clar que no tot pot atribuir-se a això. "Hi ha una situació econòmica del país on tot cau, i el cinema no li és aliè. A mesura que el país es recuperi, ho farem nosaltres, quan la gent tingui més renda disponible per a l'oci".

A més de l'IVA i la caiguda d'espectadors -78 milions el 2013 enfront de 94 milions de l'any anterior-, els propietaris de les sales afronten un repte afegit: la digitalització: "El subministrament en 35 mil·límetres s'acabarà, no hi ha una data exacta però es preveu que sigui al llarg de 2014", pronostica De Benito.