Els gens dels neandertals van ajudar l´home modern a adaptar-se al fred

30.01.2014 | 00:00

Els gens que procedeixen dels neandertals, extingits fa 45.000 anys, van servir a l'home modern per adaptar-se a climes no africans, segons un estudi publicat ahir a la revista britànica Nature. Un equip de científics liderats per Sriram Sankararaman, del departament de Genètica de la Universitat d'Harvard (EUA), va monitoritzar el genoma de més de mil humans moderns, europeus i de l'est d'Àsia, i va detectar una concentració "més gran de lo normal" de gens neandertals en la família de gens de la queratina.
Aquesta proteïna constitueix la capa externa de l'epidermis i és responsable de la resistència del pèl i la pell, per la qual cosa es creu que la major proporció de gens de l'home de neandertal va poder fomentar el naixement de pèl corporal en els humans perquè es protegissin de baixes temperatures. "Això suggereix que els gens neandertals possiblement van ajudar als humans moderns a adaptar-se a climes no africans", que són més freds, va explicar Sankararaman.
Els gens procedents de l'home neandertal representen entre l'1,5 i el 2,1 per cent de l'ADN d'homes moderns no africans, però no es distribueixen de forma regular en el genoma. En contraposició a aquesta major concentració en els gens de la queratina, existeixen àrees amb un dèficit de gens neandertals, com els testicles i el cromosoma X, responsable del sexe. Aquesta manca es deu al fet que "els gens neandertals redueixen la fertilitat masculina en els humans moderns", afegeix Sankararam.

Cartellera a Girona