El Museu de l'Empordà de Figueres inaugura dissabte l'exposició Marià Llavanera. Les noces de Canà, una mostra retrospectiva dedicada al pintor empordanès que es podrà veure fins el 26 d'octubre. La joia de la mostra és Les noces de Canà, una pintura de gran format recentment recuperada i restaurada que s'ha considerat perduda durant anys i entorn de la qual es faran xerrades, visites dinamitzades o tallers.

Aquesta pintura va ser redescoberta arran d'una donació a l'Ajuntament de Lladó i és de gran importància, ja que l'artista -considerat com un dels pares del paisatgisme empordanès- va morir als 37 anys i, tot i que va treballar intensament de 1916 a 1927, la seva producció pictòrica és més aviat limitada.

Es desconeix la data exacta en què Llavaneras va iniciar aquest treball, però per testimonis escrits pels seus contemporanis i per ell mateix, se sap que la realització d'aquest gran projecte per representar un passatge bíblic el va absorbir i obsessionar durant molt temps, com a mínim un any abans del traspàs.

Representa el primer miracle conegut de Jesús i va ser pintat al segon pis de la casa on vivia, a Lladó, després d'enderrocar-ne una paret i muntar-hi un bastidor amb una tela de 2,55 x 4,8 metres. Volia emular la composició homònima de Paolo Veronese (1563), que havia admirat al Louvre de París, però a l'empordanesa.

A part de les seves grans dimensions, el quadre té la particularitat que Llavanera el va pintar utilitzant com a models la gent de Lladó, i probablement utlitzant vestuari del grup de teatre local.

A partir de la seva restauració i exhibició pública, s'iniciarà un estudi iconogràfic i històric per intentar identificar les persones, paisatges i localitzacions que hi són representades.

Les dimensions del projecte i un estat de salut cada cop més precari van impedir que Llavanera acabés el quadre, i aquesta peça inacabada s'havia exposat únicament a les Galeries Laietanes de Barcelona l'abril de 1927, set mesos abans de la mort del pintor.

A més de Les noces de Canà, la retrospectiva de Marià Llavanera al Museu de l'Empordà estarà formada per una selecció destacada d'obres del pintor de Lladó on predomien els autorretrats i els paisates característics del seu entorn lladonenc. Els quadres procedeixen de col·leccions particulars -una de les quals són inèdites- i diversos museus com el MNAC, el Museu de Montserrat, Fundació Banc Sabadell i el Reial Cercle Artístic de Barcelona.