Després de guanyar dos premis gourmand com a millor llibre de cuina en català, Gran Licor Calisay. Memòria del bon gust (1895-1995), que recull la història de l´emprenedor d´arbúcies que va expandir i internacionalitzar aquest destil·lat a principis del segle XX, opta als guardons a nivell mundial que s´entreguen demà a Pequín. escrit pel periodista Joan Celdran, repassa la biografia de magí mollfulleda i l´evolució de l´emblemàtic licor d´arenys de mar, aportant nous detalls sobre el seu origen.

Penúltim fill d´una família de vuit germans, mollfulleda es va instal·lar a arenys l´any 1879 després de tornar de Puerto Rico, on havia marxat a buscar fortuna. la seva vocació d´emprenedor va fer que, convertit en indià, posés en arxa diversos negocis, entre ells la venda porta a porta de màquines de cosir singer, o una fàbrica de lleixiu que va batejar com el Ciervo per la seva afició a la caça i que, en mans d´un altre propietari, s´acabaria convertint en la popular lejía Conejo.

Però la perla de les empreses creades per l´arbucienc era la Destil ·leria mollfulleda, on s´elaborava el Calisay, licor que va ser consumit arreu del món. «Va ser una fàbrica molt important per a arenys i era la darrera oportunitat per recopilar el testimoni dels últims treballadors vius», explica Celdran, que assegura que molta gent encara creu la història falsa que va inventar mollfulleda, que ubicava l´origen del licor en un petit monestir de Bohèmia.

la realitat descoberta per Celdran després de dos anys de recerca i de consultar una trentena d´arxius i hemeroteques d´Espanya, Puerto Rico i els estats units, s´allunya dels monjos de Bohèmia; és més prosaïca, i deriva en embolics judicials.

situa el naixement del Calisay dos anys abans del que es creia i no a arenys, sinó a Malgrat de Mar. Era l´any 1895 quan tres socis malgratencs van crear un nou licor elaborat amb herbes remeieres. les seves discusions i les dificultats per aconseguir que el producte quallés els acabarien portant a traspassar el negoci a mollfulleda per 3.100 pessetes. Amb la fórmula, els alambins i els estris de fabricació comprats a malgrat, l´arbucienc va crear la destil·leria d´arenys, seguint els models empresarials que havia vist funcionar a Puerto Rico. Aviat, l´èxit del licor, que va aconseguir exportar des del maresme a arreu del món, van fer que deixés la resta d´empreses -entre elles, la fàbrica de lleixiu- per centrar-se en la fabricació i comercialització del destil ·lat. i és que un dels grans encerts de mollfulleda, diu Celdran, «era saber vendre el producte, va ordir una gran campanya de publicitat».

El triomf del licor va fer que Mollfulleda es trobés amb una competència inesperada, el Calisaya, un licor elaborat a Blanes exac tament amb la mateixa fómula pels tres socis que l´havien creat inicialment. Anys de guerres judicials van acabar donant la raó a Mollfulleda, confirmant-lo com el legítim propietari de la fórmula del Calisay. La mort de mollfulleda als 54 anys va deixar l´empresa en mans del seu fill, i d´aquest va passar als seus néts, que la van acabar venent a Rumasa als 80. «Aquesta història l´hem vist moltes vegades: l´avi crea l´empresa, el fill la fa créixer i el nét l´ensorra, en aquest cas, no per demèrits seus, sinó perquè els gustos dels consumidors canvien i els licors dolços ja no agradaven tant com abans».

La fàbrica d´arenys va tancar fa temps. la família Ruiz mateos continua produint el licor a Jerez, amb altres ingredients i un procediment diferent. De Calisay només en conserva el nom, i no té res a veure amb la marca de fama mundial que als seus anuncis afirmava que era un licor que no es bevia, sinó que «es saborejava per plaer».