A les comarques gironines hi ha 65 festivals de música que programen unes 250 actuacions al llarg de l'any. Sovint, però, aquests festivals no saben com donar a conèixer la seva oferta al públic estranger i, de fet, han detectat que hi ha una mancança en la promoció internacional. Per això, el Patronat de Turisme Costa Brava Girona ha impulsat la creació d'una marca única que, a través d'un web, aglutina tota l'oferta per descobrir totes les propostes musicals de forma més senzilla i accessible. De moment, el web costabravagironafestivals.com desgrana la programació dels festivals de música però l'objectiu és que acabi incloent també el circ, el teatre i la dansa.

L'oferta dels festivals d'estiu de la Costa Brava és àmpliament coneguda en l'àmbit de Catalunya però un estudi de la consultoria RocaSalvatella ha detectat que fins i tot els grans festivals tenen problemes per arribar al públic internacional.

Per donar a conèixer tota l'oferta, des dels festivals més reconeguts fins als més modestos, el Patronat de Turisme ha creat la "marca paraigu" Costa Brava Girona Music Festival, que busca donar un impuls decisiu a l'oferta fent que es conegui més enllà de les fronteres del país. "Ara per ara, la promoció internacional és minoritària, com a màxim es fa alguna cosa al sud de França", afirmava ahir Mireia Mata, mànager de la consultora.

La creació de la nova marca té objectius a curt, mig i llarg termini. Un dels primers passos, ha estat crear un web únic que aplega l'oferta de tots els festivals. Actualment, ja hi ha inclosa la programació de prop del 70% de les propostes musicals i la intenció és comptar amb el 100% dels festivals a finals d'any. Després, un cop coberta l'oferta musical, aniran incorporant propostes d'altres disciplines com la dansa, el circ o el teatre.

"L'objectiu clar és que tots plegats treballem per internacionalitzar l'oferta", va explicar el director del Patronat, Ramon Ramos, que espera que aquesta marca acabi esdevenint una nova manera d'atraure visitants amb interès per la cultura. "En comptes d'un a més a més, els festivals es poden convertir en l'objectiu per viatjar", va explicar el cap de màrqueting del Patronat.

Paral·lelament a la creació del web, també han començat a oferir cursos de formació als responsables dels festivals. La consultora havia detectat, també, que la majoria dels festivals gironins no aprofiten al màxim els recursos que els ofereixen les xarxes socials perquè, per exemple, només les usen les setmanes que duren els concerts i no generen continguts la resta de l'any.

En la mateixa línia, han detectat que el 90% dels festivals tenen web pròpia però la major part de l'any està inactiva. El 10% de les propostes restants, usen altres plataformes digitals per intentar arribar al públic. L'objectiu és aplegar-los tots en un sol clic i, des del web comú, ordenar l'oferta segons dates o artistes i redirigir els usuaris al portal de compra d'entrades. A més, també han citat sis reconeguts bloguers de contingut cultural perquè visitin la demarcació la primera setmana d'agost i generin impactes sobre els festivals a la xarxa.

Els grans festivals

El president del Patronat, Joan Giraut, ha destacat que aglutinar tota l'oferta sota una mateixa marca pot contribuir a convertir les comarques gironines en un referent pel turisme cultural en l'àmbit internacional. Giraut va destacar la implicació dels ajuntaments implicats, mentre que Ramons va agrair la col·laboració dels festivals amb més pes, com el de Cap Roig o Peralada, dels quals subratlla que estan amb aquesta iniciativa "al cent per cent".