El rendiment acadèmic al conjunt de les universitats públiques de Catalunya ha passat del 69,5% entre 2004-2008, al 77% entre 2009-2012; 8 punts que segons el conseller d'Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, es deuen als "canvis metodològics" de l'entrada a l'Espai Europeu d'Ensenyament Superior (EEES) i a les modificacions de les polítiques de preus i beques que han incrementat els costos per a les repeticions i això fa que el nombre de crèdits matriculats s'ajusti a les expectatives d'aprovar dels estudiants.

Malgrat les "moltes mancances i dificultats" el sistema universitari i de recerca de Catalunya "és altament competitiu" a tots els nivells i sobretot "cap a fora". Així ho va assegurar el conseller Andreu Mas-Colell durant el discurs que va pronunciar en l'acte d'inauguració del curs acadèmic a la universitat, que es va celebrar a Lleida. En aquest sentit i davant dels rectors de les universitats catalanes, entre els quals hi havia el de la Universitat de Girona, va dir que aquest èxit s'ha assolit "entre tots, perquè tenim la capacitat de generar consens i mantenir-lo estable per damunt de conjuntures polítiques, i aprofitant totes les oportunitats i esquerdes".

El conseller va dir que s'ha aconseguit bastir un model propi, "modern i europeu" que si a més es pogués complementar amb la presa de decisions en llibertat "arribaria molt més lluny, i sense fer mal a ningú".

Davant les dades de millora del rendiment acadèmic dels universitaris catalans, Mas-Colell va remarcar que el nombre de matriculacions anuals s'hagi estabilitzat en 140.000 i també en 22.000 titulats en cicles i graus a les universitats públiques. A més, va destacar que Catalunya, amb un 1,5% de la població europea, té el 2,4% de recursos competitius del setè programa marc; el 3% de producció en publicacions; el 3,4% de captació dels ajuts del Consell Europeu de Recerca; i el 7,4% de les millors universitats europees de menys de 50 anys.

Pujada de la matrícula

Pel que fa a l'increment del preu de les matrícules, el conseller va dir que el model disposa d'una "forta component redistributiva" de manera que qui més paga és qui més recursos té i que "no s'exclou a ningú". Així, va assegurar que els estudiants amb rendes altes paguen fins al 25% del cost de la matrícula i els que tenen rendes baixes disposen de descomptes de fins al 50% de manera que de mitjana global, els estudiants catalans només paguen el 20% del cost de la matrícula. Així mateix, va explicar que en total, al curs 2012-2013, 61.000 estudiants van rebre algun ajut, i que al curs passat, aquesta xifra va pujar fins a més de 70.000.