El Museu Reina Sofia de Madrid ha cedit durant tres mesos Noia a la finestra i, a canvi, el museu madrileny exposarà durant tres mesos un altra obra també protagonitzada per Anna Maria, la germana del pintor: Retrat de la meva germana, del mateix any que l'anterior. El quadre serà un dels atractius de la jornada de portes obertes que es farà aquest diumenge a la nit i que s'ha ampliat a dilluns davant l'alta demanda per assistir-hi.

A banda de la projecció de l'audiovisual Teatre-Museu Dalí. Un somni teatral, creat expressament per a l'ocasió, els visitants tindran el "privilegi" de contemplar aquesta Noia a la finestra, de l'any 1925, una de les obres més emblemàtiques del pintor empordanès.

Montse Aguer, directora del Centre d'Estudis Dalinians, va explicar ahir que l'obra és "una de les més demandades" al Princesa Sofía al costat del Guernica de Picasso. És en aquest sentit que Aguer va agrair l'"esforç" fet pel museu madrileny a l'hora de cedir una obra que només s'ha exposat cinc vegades en els últims quinze anys fora de les seves sales, normalment en grans retrospectives.

Aguer va assegurar que les relacions amb el Museu Princesa Sofía "passen per un molt bon moment" i que han portat aquesta obra perquè ha estat l'única que han demanat. Així, Aguer no va descartar "en absolut" que els préstecs continuïn els pròxim anys i que el Teatre-Museu Dalí pugui acollir, per exemple, El gran masturbador, l'obra que molts experts preveien que fos l'exposada coincidint amb el 40è aniversari del museu.

Qui coneix molt bé l'obra que s'exposarà durant tres mesos a Figueres per primer cop és Antoni Pitxot, director del Teatre-Museu Dalí de Figueres, que el va veure exposat al menjador de casa d'un oncle seu a Madrid durant tota la seva adolescència.

Pitxot va explicar que Dalí va regalar el quadre al seu oncle Eduard Marquina Pitxot pel seu casament i que la família el va vendre al cap d'uns anys "amb el consentiment de Dalí" al Museu d'Art Contemporani de Madrid, que finalment va ser absorbit pel Princesa Sofia.

Pitxot va destacar que el quadre aconsegueix transmetre l'"essència de Cadaqués" en un moment, l'any 1925, en què Dalí "fa una mirada cap a l'ordre pictòric" després d'una època marcada pel surrealisme i el futurisme.

A l'obra apareix la germana del pintor, Anna Maria, d'esquena davant una finestra oberta de bat a bat tot observant el mar de Cadaqués.

Pitxot va destacar que el quadre està farcit de detalls de Cadaqués i que la figura de la germana del pintor "és exuberant amb les formes rodones i penetrants". A més, Pitxot va assenyalar que tot el quadre "està centrat en la línia horitzontal que forma la platja de les Oliveres, que surt representada al detall".

L'obra s'exposa a la Sala dels Dibuixos del museu, on s'ha dissenyat una mena de finestra per tal que l'espectador contempli el quadre amb una perspectiva molt similar a la que adopta la germana de Dalí a la pintura. La instal·lació ha estat dissenyada per Pep Canaleta i el grafisme, per Àlex Gifreu.