Els dissenyadors espanyols intenten obrir noves rutes comercials. Juanjo Oliva s'acomiada amb la seva pròpia línia de la passarel·la madrilenya amb destinació a Nova York, una nova aventura sense bitllet de tornada, mentre que Ana Locking pretén consolidar la seva aventura americana que ja va enlairar fa sis mesos.

El dissenyador Juanjo Oliva va dir ahir adéu a la Madrid Fashion Week amb una col·lecció "caòtica", ideada després de valorar i reflexionar sobre conceptes com "diversió", "negre", "nit", "focs artificials", "discoteca" i "anys 70". Com si hagués agitat aquestes paraules en una coctelera, ha ideat una col·lecció inspirada en el gran mestre del tall Halston que revisita la dècada dels setanta i es distribuirà sota l'etiqueta Juanjo Oliva per Elogy, a El Corte Inglés.

Estampats amb la brillantor metal·litzada de focs artificials i colorits motius corbaters donen vida a micos, capes i maxivestidos, en contrast amb peces de curt impossible i en clara sintonia amb l'estètica musical de brillantina i licra que va defensar David Bowie.

En paral·lel, Oliva ha creat una sèrie de sinuosos vestits amb tocs d'alta costura, en blanc ivori, de llarg fins als peus i coll a la caixa, la carta de presentació de la seva aventura americana, que emprendrà a partir del setembre.

Inspiració nord-americana

Una aventura plena d'obstacles, que fa sis mesos va emprendre Ana Locking i que ara ell confia que doni els seus fruits. Si en anteriors ocasions Locking s'havia inspirat en el bitllet d'un dòlar, com en la seva col·lecció "One", o en la seva fascinació per la cultura nord-americana, a "American Landscape", aquesta vegada la dissenyadora indaga en el joc de les aparences per projectar una col·lecció que mostra el que no és.

"Vivim en una societat en què les xarxes socials ens permeten mostrar una persona que no som, crear identitats falses", explicava ahir Locking, que amb aquesta idea construeix peces que aparenten ser una cosa i resulten ser una altra. I així, sota el paraigua d'aquesta metàfora, proposa "leggins" implantats en la personalitat d'una faldilla, o jerseis i gorres de llana sintètica que emulen la pell de guineu.

El neorealisme italià del cinema d'Antonioni, els personatges del qual es debaten entre l'alineació i la distorsió del desig de viure altres vides, ha estat el punt de partida de "Doppelgänger", la col·lecció de Locking per a la tardor-hivern 2015-2016. Amb siluetes rectes, faldilles "midi" per sota dels genolls i absències d'escots, proposa "una dona sòbria de sensualitat continguda".

L'esperit de les aparences és més evident en jaquetes i parques femenines i masculines rescatades de l'estètica "mod" i confeccionades en un punt plastificat, que imita la pell. El somni d'imaginar una altra cosa del que és en realitat també es veu en estampats que simulen un aglomerat, però que desitja tenir la dignitat d'una fusta noble, teixit que també s'utilitza per a les propostes masculines, que s'emmarca en una estètica clàssica.

Aquests dos viatges transoceànics se sumen als expressats en els dies anteriors per Juan Vidal i Etxeberría, a Nova York, i Teresa Helbig, amb bitllet per a Los Angeles, mentre que la firma The 2nd Skin Co mira cap al mercat italià amb agents a Milà, i Amaya Arzuaga es reforça a París.