Geolocalització de patrimoni des de l'escola

Alumnat de Primària i de Secundària pot participar en un projecte que porta l'ús de les noves tecnologies als àmbits de la natura i la cultura

25.02.2015 | 07:42

Un projecte de geolocalització ha permès a centres d´educació Primària i Secundària crear continguts digitals que documenten, i promocionen, el patrimoni del seu entorn. Aquesta acció s´ha emmarcat en un projecte col·laboratiu per a aplicacions mòbils, el Mobile History Maps (MHM), una iniciativa que apropa a les noves tecnologies disciplines que solen estar-ne allunyades.

L´impulsor és el Departament d´Ensenyament –dintre del Barcelona Mobile World– i el projecte consisteix en crear continguts per a una aplicació per a dispositius mòbils i ordinadors. Aquesta activitat se centra en la georeferenciació sobre un mapa d´indrets amb valor patrimonial, en el qual cada paràmetre es distingeix per colors: d´una banda, els edificis, les construccions i els monuments –que s´assenyalen amb un indicador blau–; els espais naturals –de color verd– i culturals –vermell–.

Un cas pràctic

L´institut Montsoriu, d´Arbúcies, és un dels centres gironins que ha participat en el Mobile History Maps, després que el professorat considerés que seria interessant i beneficiós per al seu alumnat –de 2n i 3r curs d´ESO–. Un dels factors que els docents del Montsoriu van valorar positivament és que es tracta d´un projecte d´Aprenentatge Servei; el que vol dir que els estudiants aprenen, alhora que fan un servei a la societat ja que la seva tasca ajuda a difondre el patrimoni monumental, cultural i natural de l´entorn proper.

El centre també va valorar que la iniciativa afavoreixi l´aprenentatge en grup i col·laboratiu, així com els va semblar positiu «l´enfoc competencial i interdisiplinari» d´un projecte que relaciona diferents àrees. Un altre aspecte positiu per a l´institut d´Arbúcies és que el projecte promou «un ús responsable de les noves tecnologies, com a productors de continguts i no com a consumidors». I finalment, destaca que proposa «accions motivadores que afavoreixen un aprenentatge significatiu, estimulen la comunicació» i el resultat és «un producte que té projecció».

L´alumnat de segon s´ha centrat en el Castell de Montsoriu, les seves llegendes i el recorregut que van fer a peu per anar-hi. I el de tercer ha treballat 4 centres d´interès d´Arbúcies: les fonts de bomba i safareigs, el Roquer i el jardí deondrològic, els itineraris de la riera i Rusiñol. De tots els punts escollits, els estudiants han fet diverses aportacions, amb imatges, textos, videos i àudios en català, castellà i anglès; en alguns casos, també s´han enllaçat a diferents webs. Una vegada s´han activat els punts georeferenciats, qualsevol persona hi té accés des d´un ordinador o amb un dispositiu mòbil. Aquesta feina realitzada per l´institut Montsoriu exemplifica el mètode de treball que se segueix en el projecte Mobile History Maps, que està obert a centres d´arreu de Catalunya.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Estrelles Michelin 2017

Millors gorgues de Girona

Tots els restaurants amb estrella Michelin 2017

La Guia Michelin 2017 serà presentada aquest dimecres al Mas Marroch de Girona. Hi assistiran tots els cuiners de restaurants amb dues i tres estrelles Michelin


Notes de tall 2017

Notes de tall 2017

Consulta el llistat de totes les notes d'accés a les carreres de les universitats catalanes. 

 

Cartellera a Girona

Tots els cinemes de Girona

Tots els cinemes de Girona

Consulta la cartellera a Girona, Salt, Palamós, Olot, Ripoll, Platja d'Aro i Salt. Tot el cinema de Girona

 
Enllaços recomanats: Premis cinema