El polifacètic artista Josep Aragay va ser un dels màxims referents del moviment artístic, ideològic i cultural que va marcar la Catalunya de principis del segle XX: el noucentisme. Tot i que fa més de 40 anys de la seva mort al municipi de Breda (1889-1973), ara el Museu d'Art de Girona ha volgut recuperar la seva trajectòria artística i vital dedicant-li una exposició temporal, Temperament noucentista, que es va inaugurar ahir al matí i que es podrà visitar fins al pròxim 27 de setembre.

La mostra, produïda pel Museu d'Art de Girona en col·laboració amb el Museu Municipal Josep Aragay de Breda, exposa més de 200 obres de l'artista en què es pot apreciar la seva faceta més desconeguda: la de dibuixant i ninotaire, teòric de l'art i defensor de l'ideal noucentista fins a la seva mort. Moltes d'aquestes peces es podran veure per primera vegada en conjunt en una exposició biogràfica, ja que han estat cedides per col·leccionistes privats o per algunes instiucions com el MNAC, el Museu del Disseny de Barcelona o la Biblioteca de Catalunya, entre altres.

Dibuixant, gravador, pintor i ceramista, Aragay va ser també poeta, professor, polític i teòric de l'art i va influir de manera decisiva en el debat intel·lectual entre el classicisme i la modernitat dels anys vint defensant l'ideal noucentista fins al final de la seva vida. Aquesta fidelitat i el seu compromís amb els ideals de la República el van convertir en un símbol de l'art català contemporani però també el van acabar enfonsant i abocant a l'oblit durant els anys del franquisme.

Una vida dedicada a l'art

L'exposició Temperament noucentista s'inicia, a manera de pròleg, amb la presentació de la seva obra més coneguda: els plafons ceràmics de la font de Santa Anna de Barcelona. L'any 1918 s'inaugurava la restauració d'aquesta obra encarregada per la Comissió de Foment de l'Ajuntament de Barcelona el 1917 i realitzada per Josep Aragay amb la col·laboració de Francesc Quer, el seu mestre ceramista.

Les rajoles de la font de Santa Anna, de les quals s'exposen els dibuixos preparatoris i el full d'encàrrec, són considerades avui com un dels tresors més preuats del noucentisme ceràmic i l'obra més coneguda de l'artista pel públic. És en els plafons ceràmics de la font on Aragay mostrarà un canvi d'orientació artística en la seva trajectòria. Acabat d'arribar d'un viatge a Itàlia que va suposar un abans i un després en la seva obra i en la seva vida, l'artista va abandonar antics barroquismes per apostar de forma radical i per sempre per un llenguatge clàssic basat en l'harmonització de les formes populars. Tot i això, de la primera etapa artística d'Aragay s'exposen prop de deu dibuixos a tinta i carbó plens de barroquismes.

D'altra banda, la mostra també vol donar a conèixer la trajectòria d'Aragay com a il·lustrador i dibuixant satíric en la premsa gràfica i en revistes satíriques de l'època, com ara Revista Nova, IbèriaEl Borinot, a través de més de 100 dibuixos de petit format, molts dels quals veuran la llum per primera vegada.

Primera mostra, a Breda

Aquesta no és la primera mostra dedicada a l'obra i figura del barceloní Josep Aragay, ja que l'any 2005, al Centre Cultural Els Forns de Breda, ja es va poder visitar l'exposició titulada Josep Aragay, l'esperit noucentista.