El crític Toni de la Torre ha creat, amb el seu llibre Series de Culto, una guia de les 100 ficcions televisives que "recomanaria" tot "serièfil", des de les més conegudes, com Los SopranosMad Men, fins a altres amb menys repercussió com Bron/BroenPenance. "Encara que sembli mentida, hi ha moltes sèries que han quedat fora i un del motius era perquè volia que fos una selecció molt diversa i que tingués coses molt diferents", ha explicat de la Torre. El llibre l'ha publicat l'Editorial Timunmas.

La idea del crític no era fer una llista de sèries que "s'han" de veure de manera obligatòria, sinó "oferir una mirada molt àmplia al panorama de la ficció seriada per tal que el lector esculli la que més li cridi l'atenció", i formar així "una espècie de bufet lliure de les sèries".

Tot i així, en aquesta varietat de plats que és Series de Culto, ressalta que hi ha presents prop de 20 països diferents, no hi ha cap producció espanyola, una decisió que l'autor justifica per "la vocació de destapar al lector coses que no coneix". "La meva idea per al llibre era descobrir ficcions, i per sort les nostres ja les coneixem tots", afegeix el crític, qui destaca sèries espanyoles com Crematorio, emesa per Canal+ en el 2011, o El Ministerio del Tiempo, de TVE, que espera la seva segona temporada.

Per facilitar aquests "descobriments", de la Torre inclou a la seva llista "sèries no tan conegudes" però que poden resultar "joies" per la seva qualitat, com Slings & Arrows, una producció canadenca sobre una companyia teatral; Penance, una sèrie asiàtica de terror; o Bron/Broen, una ficció criminal escandinava.

Tot i això, en la seva selecció tampoc falten les sèries que tot el món coneix en major o mesura, com "el trio de les sèries", format per Los Soprano, A dos metros bajo tierra i The Wire, que va marcar a la cadena de televisió per cable HBO, un dels seus principals agents del canvi en la ficció televisiva. "Per descomptat, després en van venir moltes altres com Breaking BadMad Med - emeses per la cadena AMC-, però actualment encara és difícil avaluar la seva influència en l'àmbit històric", puntualitza.

De la Torre, que fa deu anys que és crític de sèries de televisió, es va adonar que seria molt interessant parlar "dels canvis que hi ha hagut durant aquest període", que, des de la seva experiència, "han estat moltíssims", com l'augment de l'interès del públic o la qualitat del producte.

"Les sèries de la selecció crec que representen, cadascuna a la seva manera, el canvi que ha viscut la ficció seriada en els darrers anys", raona el crític. A més, l'autor s'ha permès incloure un assaig a Series de Culto on exposa la seva teoria sobre aquests canvis, que se centra en la figura del guionista, "que ha aconseguit convertir-se en autor" i així ha augmentat "el prestigi".

Després d'una dècada dedicada a aquesta parcel·la de la televisió, De la Torre considera "impossible" quedar-se només amb un títol perquè "hi ha sèries per a cada moment del dia i també de la vida". "Una de les grans virtuts que tenen les sèries és que ens acompanyen durant un període llarg de la nostra vida. Són experiències vitals i jo no agafaria un únic company de viatge per a tota la meva vida, la gràcia és anar variant i viure històries diferents", conclou el crític.