La seu d'Empúries del Museu d'Arqueologia de Catalunya va inaugurar ahir una exposició picant, adreçada a un públic adult, que desvela els aspectes més íntims de la vida sexual dels romans des de la República fins al segle IV, a través d'una selecció de peces procedents de les col·leccions catalanes i de textos llatins.

L'exposició El sexe a l'època romana, que és itinerant, dóna a conèixer l'univers sexual de l'antiga Roma, des de la República fins al segle IV. La mostra, que quedarà inaugurada demà a les 12 hores, es podrà veure fins al 6 de setembre.

Es tracta de la primera exposició de producció pròpia d'Arqueoxarxa, la Xarxa de Museus i Jaciments Arqueològics de Catalunya, que impulsa el Museu d'Arqueologia de Catalunya i que té com a principal objectiu apropar el patrimoni arqueològic català a tothom.

La mostra, que ja ha itinerat per diversos museus catalans -el Museu de Badalona, el Museu Nacional Arqueològic de Tarragona, o el Museu de Gavà entre d'altres-, ha estat visitada per un total de 34.967 visitants. En aquesta exhibició, s'hi poden veure una vuitantena de peces procedents de diferents col·leccions arqueològiques de tot Catalunya.

Destaquen les peces d'origen grec procedents del fons del museu d'Empúries, relacionades amb aspectes de l'erotisme dins les tradicions rituals gregues. Són produccions de ceràmica àtica de figures roges, amb motius iconogràfics vinculats a les processons dionisíaques i a la participació en el komos, els seguicis festius característics en la representació dels banquets.

El sexe a l'època romana es divideix en cinc grans àmbits. El primer, Sexe i matrimoni, està dedicat a les relacions entre homes i dones, la seva evolució a través del temps i la posició de corrents filosòfics com l'epicureisme i l'estoïcisme enfront de les relacions sexuals i el matrimoni.

El segon, Sexe, seducció i bellesa, parla de l'atracció física i dels recursos que es podien utilitzar per seduir la persona desitjada. El tercer, Pràctiques sexuals, descriu les diverses formes de gaudir del sexe documentades a la societat romana, i la consideració que se'n tenia.

Seguidament, l'exposició es trasllada a Les pràctiques sexuals fora del matrimoni, incidint en les múltiples relacions que es podien entaular fora de la parella legalment establerta, ja fos amb persones del mateix gènere, amb persones que cobraven per practicar el sexe o fins i tot amb animals. Finalment, el visitant es trasllada del món dels homes al món dels déus, atès que la Sexualitat divina servia com a pretext per justificar la vida sexual dels humans. Júpiter, Venus, Cupido, Hermafrodit, Príap i Bacus tenien les seves estratègies de seducció, les seves aventures, i els seus enganys i desenganys.

Al llarg de la mostra, el visitant es trobarà acompanyat en tot moment dels autors clàssics. Els consells d'Ovidi, de Sèneca, de Plaute o de Suetoni serveixen per contextualitzar les peces que s'hi exposen: objectes de tipus religiós o amb finalitat ritual, elements de la vida quotidiana, peces de l'àmbit públic i de la intimitat domèstica. Peces com la Venus de Badalona, el Vas de Bílbilis (Calatayud), el Fal·lus de Sasamón o l'extens conjunt de llànties eròtiques cridaran l'atenció del visitant per la seva bellesa o per la seva explicitat.