La Fundació Gala-Salvador Dalí durà a terme a Xangai, entre novembre i febrer, la segona gran exposició d'obres de Salvador Dalí a Xina, 14 anys després d'una primera mostra a Xangai i Taipei que va atreure 370.000 persones. Es tracta de l'exposició Mitjans: Dalí, amb més de 200 obres d'art que mostraran com l'artista català «va descobrir la importància de la cultura de masses, i va ser el primer que la va entendre. A més a més va desenvolupar la seva pròpia estratègia d'interacció amb els mitjans de comunicació» per crear-se una imatge».

Així ho va explicar ahir Juan Manuel Sevillano, director de la Fundació, el qual es va mostrar convençut d'estar portant al moment i al lloc adequats una exhibició que demostra com aquesta actitud «va afectar també la seva creació artística» alhora que «va generar aquesta capacitat d'arribar a tothom, aquesta marca i aquesta popularitat que segueixen vives avui».

L'exposició suposa el seu retorn, ara com un primer pas d'un pla per tenir una presència més constant en el gegant asiàtic, després de l'èxit de la mostra Dalí, un geni del segle XX, que en l'any 2001 va atreure 120.000 persones al Museu d'Art Modern de Xangai, i després 250.000 més a Taipei (Taiwan). En total, quasi 400.000 visitants.

En un centre comercial

En aquesta ocasió la Fundació no exposarà en un museu convencional, sinó a l'edifici K11, un emblemàtic gratacel comercial de Huaihai Zhong Dl., una de les dues principals avingudes que travessa el cor de Xangai.

Per a Sevillano, són «el lloc adequat i el soci adequat» per reiniciar la presència de Dalí a Xina a través del seu representant més legitimat, la seva fundació, no només amb exposicions sinó també amb publicacions i activitats educatives i de divulgació de la seva obra.

A l'octubre, poc abans de l'estrena de l'exposició, s'inaugurarà una versió xinesa del portal de la Fundació, amb continguts especialment pensats per al públic oriental. «Per a una exposició sobre els mitjans de comunicació, sobre el Dalí constructor de marca, estem en el lloc adequat: és un lloc on moltíssima gent que no aniria tal vegada a una mostra com aquesta si no fos perquè havia vingut de compres» i la hi troba, va explicar ahir a diversos mitjans espanyols. «Aquest és un tema amb el qual no ens han de caure els anells, perquè és la nostra finalitat, comunicar, educar i divulgar al màxim nombre de gent possible», més encara en un país on la imatge de Dalí és la de «la marca i la iconografia espectacular» que l'artista es va crear a si mateix, encara que sense «rigor» intel·lectual.

«La nostra missió és que això comenci a ser conegut també, precisament perquè Dalí és una marca d'èxit, en certa forma és com la primera estrella del rock, té amants de la seva obra que el segueixen com si fos a un grup de rock», va comparar Sevillano, i a «Xina la relació (amb el públic) s'assembla més a això».

«Els conceptes d'autenticitat i legitimitat han de ser explicats amb més efectivitat aquí», va concloure, en un país on amb prou feines hi ha hagut grans mostres de l'artista, però sí aparicions puntuals de la seva obra, o d'obres inspirades en el seu treball, i de vegades hi ha confusió en part del públic. «Tot el que ens legitima en un entorn occidental aquí no és suficient per donar per descomptat que arribarem i triomfarem», va admetre Sevillano, però «ja no es pot no estar a Xina més temps». Una mostra que és només, va insistir, «un primer pas d'un pla que porta anys gestant-se».