El MNAC prefigura el que serà el final de la seva col·lecció permanent del segle XX amb l'exposició Del segon origen. Arts a Catalunya, 1950-1977, que reuneix 194 obres de 109 artistes i col·lectius.

L'exposició complementa i prolonga cronològicament la nova presentació d'art modern de la col·lecció permanent del museu, que conclou en el moviment d'avantguarda de postguerra Dau al Set.

El director del museu, Pepe Serra, va dir ahir en la presentació que «aquesta exposició és un punt de partida, un pas endavant en la tasca de revisar i recuperar l'extraordinàriament rica i complexa creació artística de la segona meitat del segle XX».

L'objectiu d'aquesta primera exposició col·lectiva és plantejar «un estat de la qüestió», però sense plantejar un estat de la qüestió: «no pretén establir una tesi, tan sols assenyalar la necessitat de treballar en profunditat un període, els seus artistes i les seves diverses corrents» i per això, els comissaris, el propi Serra, Juan José Lahuerta i Valentín Roma, han optat per un «ordre cronològic», que és l'opció més neutra.

L'exposició, que estarà oberta al públic fins al pròxim 25 d'octubre, arrenca amb el clima de revitalització estètica de principi dels anys 50, en què figuren artistes com Josefa Tolrà, Esther Boix o Antoni Clavé, col·lectius com Cobalto 49 o Dau al Set, esdeveniments com els Salons d'Octubre i els Cicles Experimentals d'Art Nou, així com publicacions com Ariel o la revista Algol.

En els anys 50, alguns artistes que més tard van adquirir una gran rellevància van viatjar a París, on van assistir a l'«ocàs» del surrealisme i a l'aparició de «l'última gran pintura europea», amb noms com Michaux, Wols o Dubuffet, abans que prengués el relleu Nova York, explica Roma.

La mostra conclou amb fotos del multitudinari míting de la CNT, amb la presència dels històrics Federica Montseny.