Determinar quina és la millor manera de comunicar alguna cosa és possible, segons un estudi de la Universitat Politècnica de València (UPV), realitzat a partir dels patrons de comportament d'usuaris de Twitter que han fet servir aquesta xarxa social per comentar aspectes de sèries com Joc de trons, o de programes com Top Chef. A l'estudi, el Grup de Tecnologia, Informàtica i Intel·ligència Artificial de la UPV proposa l'elaboració de grafs (dibuixos) dinàmics per analitzar les interaccions i poder així planificar campanyes o accions a través d'aquesta xarxa social. Els investigadors van analitzar tuits generats en programes com La Voz, Top Chef, Operación Palace i Gran Hermano; sèries televisives com Breaking Bad i Joc de trons, esdeveniments sociopolítics com la Lomce, la Via Catalana, la Loteria de Nadal i conferències i congressos com tedxvalencia, comunica2 i keynotes.

En l'estudi, van recollir tota la informació generada al voltant d'una etiqueta o "hashtag" associat a un esdeveniment que posteriorment van processar generant un graf dinàmic de les interaccions entre els usuaris. La investigadora Elena del Val detalla que van estudiar els tipus de missatge, "si era un tuit original, un esment, un retuit o una resposta a un altre usuari", i van determinar que l'evolució temporal del graf "permet obtenir informació clau per prendre decisions de cara a incrementar l'impacte d'un determinat esdeveniment". Fins ara, per aquestes anàlisis el que se solia fer era estudiar la foto finish; és a dir, un anàlisi a posteriori del graf generat un cop acabat l'esdeveniment. "Saber què passa en cada moment, si es generen converses entre usuaris, qui actua com a punt de connexió entre comunitats d'usuaris, quina és la distància entre usuaris o quin és el camí més fàcil per arribar a l'emissor clau resulta fonamental per aconseguir els objectius", apunta Vicent Botti, també del Grup de Tecnologiade la UPV.

Connexions prèvies

Els investigadors de la UPV han comprovat que hi ha patrons que es repeteixen en esdeveniments d'una determinada tipologia i també elements diferenciadors entre les diferents tipologies d'esdeveniments, el que facilita la definició prèvia de l'estratègia de difusió social d'una acció concreta. De l'estudi es deriva que la xarxa d'usuaris es conforma abans que comenci l'esdeveniment, quan els espectadors, ja comencen a parlar entre ells creant connexions i un cop s'inicia el programa segueixen conversant amb qui ja han parlat abans