La duplicitat de genoma de moltes espècies es deu a una hibridació

08.08.2015 | 07:27

La duplicitat del genoma de moltes espècies es deu a una hibridació ancestral, segons un estudi del Centre de Regulació Genòmica (CRG) sobre els llevats que descriu el mecanisme que ha donat lloc a la duplicació del genoma d'aquest fong unicel·lular.
El treball, publicat a la revista Plos Biology, contradiu la teoria més establerta entre la comunitat científica fins a la data respecte a aquesta qüestió, i ofereix nous punts de vista a un procés clau per comprendre l'evolució dels genomes i de les espècies .
Segons va indicar Toni Gabaldón, cap de grup del CRG i professor d'investigació ICREA, el treball s'ha efectuat amb els llevats, però això mateix podria haver passat en altres grups, inclosos en els vertebrats, que en l'ancestre van patir dues duplicacions completes del genoma. Amb l'entrada de la genòmica en els estudis evolutius, els científics han pogut comprovar que el fenomen de la duplicació del genoma sencer és comú en diverses espècies, i que això els porta a pensar que «és un dels mecanismes clau en l'evolució i l'adaptabilitat de les espècies».
Per a aquest investigador, duplicar el genoma fa que tinguem més gens i produïm més proteïnes, el que permetria més adaptació i un ventall més gran de proteïnes amb noves funcions perquè els organismes puguin fer front a diferents condicions. Però l'interrogant es troba -va afegir- en si és millor duplicar el que ja tens o en incorporar alguna cosa diferent, i sembla clar que la diversitat augmenta si incorporem varietat.
No obstant això, ha puntualitzat Gabaldón, el problema és que sovint les hibridacions són inviables i els organismes resultants són estèrils i incapaços de passar aquesta nova informació genètica a la descendència, com passa en els animals com les mules, que són una hibridació de cavall i ruc.

Estrelles Michelin 2017

Millors gorgues de Girona

Tots els restaurants amb estrella Michelin 2017

La Guia Michelin 2017 serà presentada aquest dimecres al Mas Marroch de Girona. Hi assistiran tots els cuiners de restaurants amb dues i tres estrelles Michelin

Notes de tall 2017

Consulta el llistat de totes les notes d'accés a les carreres de les universitats catalanes.

Cartellera a Girona