El festival Temporada Alta arriba a la 24ena edició i presenta la programació més agosarada, tant en xifres com en noms. Del 2 d'octubre al 8 de desembre, el festival presenta 110 espectacles -amb 181 funcions i més de 43.000 entrades a la venda- que es podran veure a 30 escenaris de deu poblacions catalanes (incloses Perpinyà o Barcelona). Un dels eixos que es reforcen és la creació internacional i també els projectes conjunts d'artistes catalans i estrangers. Del total d'espectacles, 38 són internacionals, vinguts de 21 països. El festival vol obrir-se a la ciutat i arrenca amb un espectacle de carrer, amb el foc com a protagonista, que retornarà el Barri Vell de Girona a l'època medieval.

El festival Temporada Alta és el referent de les arts escèniques de Catalunya quan arriba la tardor. Aquest dilluns n'han donat a conèixer la programació que, quantitativament, supera totes les edicions anteriors: 110 espectacles, 181 funcions i 45 estrenes (29 d'absolutes, onze a l'Estat i cinc a Catalunya), 30 escenaris a deu poblacions i més de 43.000 entrades a la venda.

Darrera dels números, l'objectiu de la direcció del festival d'estendre la cita a quanta més gent millor i també fer que, tot i que Girona i Salt continuen com a centre neuràlgic del festival, ampliar geogràficament la seva irradiació. Enguany, s'incorporen espectacles a Palafrugell, Torroella i també Sant Cugat o l'Arts Santa Mònica de Barcelona.

El director del festival, Salvador Sunyer, ha reconegut que entre tants espectacles és complicat destacar-ne els que considera els millors. A més, ha assegurat que la programació inclou espectacles per a tots els públics, des de muntatges contemporanis a obres per a públic familiar. No obstant això, ha remarcat el pes que té la creació internacional i també els esforços perquè els creadors gironins i catalans treballin conjuntament amb companyies i teatres estrangers.

El pes del teatre internacional

D'entre els 110 muntatges, 40 són de companyies internacionals de 21 països. Només la xifra ja denota la importància que el festival dóna a la creació internacional. Creadors com Declan Donnellan, Fabrice Murgia, Guy Cassiers, Oskaras Korsunovas, Peter Brook, William Kentridge o Claudio Tolcachir han escollit el Temporada Alta per estrenar muntatges.

Així mateix, el festival coprodueix alguns espectacles amb companyies de fora. És el cas de l'espectacle inaugural, 'Cerimònia de foc', del col·lectiu francès d'arts de carrer Carabosse. També es repeteix la fórmula amb el muntatge de Roger Bernat sobre el judici de 'Hamlet' -que es farà a l'antiga Audiència amb jutges i advocats reals- o 'Made in Girona: political mother', de Hofesh Shechter. El festival produeix i coprodueix fins a 26 espectacles tant amb companyies de casa com de fora.

En la línia de posicionar el festival internacionalment, es repeteix la Connexió Iberoamèrica i es presenten quatre espectacles d'artistes argentins i mexicans. Des de fa anys el Temporada Alta ha programat també espectacles de Flandes, un territori que Sunyer apunta que té paral·lelismes amb Catalunya: són nació sense estat, amb llengua pròpia i amb una aposta clara per la cultura. Enguany, el festival organitza també una Connexió Flandes i porta diferents espectacles d'aquesta zona.

Un espectacle inaugural pensat per a tothom

El festival s'ha marcat com a objectiu estendre el festival i fer-lo arribar a nous públics. Per això, el festival inaugura amb un espectacle de carrer al Barri Vell, estén el nombre de petites seus del festival -des de Perpinyà a Barcelona, en total deu localitats i 30 escenaris- i amplia el ventall de preus perquè comprar una entrada no sigui un fre per anar a teatre.

Pel que fa a l'espectacle inaugural, el director del festival ha explicat que serà un espectacle on el foc serà el protagonisme (no hi haurà ni un sol petard, ha puntualitzat) i que pretén ser un "espectacle amable" pensat per a tots els públics. Els ciutadans podran recórrer tot el Barri Vell sense un itinerari marcat sinó perquè es puguin perdre per un barri que lluirà com a l'època medieval, abans que arribés la llum elèctrica.

Motor de creació catalana

Un dels objectius de l'equip del Temporada Alta és situar-lo com un referent a Europa. Tanmateix, també tenen clar que volen arrelar el territori i ser un motor que ajudi als creadors de casa a poder crear espectacles i fer-los girar. "Malauradament la situació econòmica del país fa que els creadors d'aquí tinguin poques portes on anar a picar", apunta Sunyer.

Per això, el festival programa fins a 66 propostes d'autoria catalana i es fa un especial atenció als joves creadors que podran presentar projectes en el marc del Temporada Alta. Novament, es torna a fer per segona vegada la Setmana de la Dramatúrgia i, per cinquè any, es farà també el Torneig de Dramatúrgia Catalana.

D'altra banda, es convida un centenar de programadors per tal que vegin els espectacles del festival i afavorir així que els muntatges puguin fer gira més enllà de les comarques gironines.

Música i cinema

Tot i que les arts escèniques són el rovell de l'ou del festival, també el cinema i la música hi són presents. Segons Sunyer, aquesta edició la programació musical és la més "coherent" dels darrers anys perquè són espectacles "de música escènica". Passaran pels escenaris del festival noms com Adrià Puntí, Ute Lemper, Vinicio Capossela, Sílvia Pérez Cruz, Niña Pastori o José Domingo.

El Temporada Alta va decidir fa dos anys incorporar també el cinema a la programació. Enguany, el festival serà l'escenari de l'estrena de l'última pel·lícula de Marc Recha 'Un dia perfecte per volar' i també de 'Los exiliados románticos', de Jonás Trueba, entre d'altres.

Elogis de les administracions

El festival té un pressupost que supera els 2,8 milions dels quals, bona part, ve aportada per les administracions públiques (400.000 euros Ajuntament de Girona, 40.000 Ajuntament de Salt, 150.000 euros Diputació de Girona i 518.000 euros Generalitat de Catalunya, sense tenir en compte els diners destinats específicament a produccions).

Sunyer ha agraït les aportacions però ha demanat a les administracions poder disposar de previsions a tres o quatre anys vista per poder planificar amb teatres i companyies europees projectes a mig termini. Per part dels representants de les administracions, han vessat elogis sobre la programació del festival i l'esforç que fa per fer de la cultura i les arts escèniques un tret distintiu del territori.

A la presentació del festival també hi ha assistit el conseller de Cultura, Ferran Mascarell, que ha assegurat que el festival és un "punt de referència" del que ha de ser la cultura al país. "És extraordinari, impressionant i, fins i tot, aclaparador, ho dic com a ciutadà i com a conseller", ha manifestat.