Sense el fenomen d'Ocho apellidos vascos, la quota de pantalla del cinema espanyol fins a mitjans de setembre va caure al 12%, enfront del 23,6% de l'any passat, segons dades anunciades ahir en roda de premsa per la confederació de productors audiovisuals Fapae. Perdiendo el norte (1,6 millons de euros), Ahora o nunca (1,4 millons) i Atrapa la bandera (1,1 millones), encapçalen la classificació de les pel·lícules més taquilleres, tot i que encara queden estrenes pendents que podrien elevar la quota al 20% a finals d'any (enfront del 25% del 2014), segons càlculs dels productors. "No volem ser triomfalistes, però creiem que alguna cosa està canviant en el cinema espanyol i a poc a poc els films troben el seu públic, va dir Ramon Colom, president de Fapae, en la seva tradicional roda de premsa celebrada durant el Festival de Cine de San Sebastià.

Els motius per a l'optimisme els donen alguns dels 60 títols espanyols que es projectaran durant el festival, 20 d'ells en seccions principals, com Regresión d'Alejandro Amenábar, Mi gran noche d'Álex de la Iglesia o El desconocido, de Dani de la Orden, que arribaran en breu a les sales. I altres que no són a Sant Sebastià i també s'estrenaran d'aquí a finals d'any, com l'adaptació de Palmeras en la niebla o l'esperada seqüela d'Ocho apellidos vascos. "Estem veient com les grans distribuïdores es barallen per distribuir alguns films espanyols", va subratllar Colom.

Tot i això, i encara que el nombre de rodatges es manté (114), el pressupost mitjà segueix en 1,3 milions d'euros, enfront dels 3,2 milions de fa cinc anys. Gairebé la meitat d'aquestes produccions són documentals (52), enfront de 59 films de ficció i 3 d'animació. "La majoria són produccions molt locals, amb poc pressupost, el que limita el seu recorregut internacional. Si volem tenir més projecció cal emprendre canvis i garantir el finançament", va dir Xose Portela, vicepresident de Fapae. Pel que fa a la recaptació total -pel·lícules espanyoles i estrangeres- ha pujat un 4%.

Els responsables de Fapae també s'han referit a les converses que mantenen amb el Govern entorn de la Llei de Cinema i han admès que hi ha pocs avenços després de l'acord anunciat al maig per canviar el model de finançament i substituir, a partir de 2016, les ajudes a l'amortització per subvencions prèvies.

Justament un dels films que es va presentar ahir al festival va ser Mi gran noche, del director Álex de la Iglesia.

Raphael, el dolent del film

En la pel·lícula, en la qual participa el cantant Raphael, aquest encarna "un dolent amb raó", per exigències d'un guió absurd en què dóna vida a Alphonso, un imitador del cantant portat als extrems més insospitats, com posar-li un dit a l'ull al seu rival, el cantant d'èxit Adam (un increïble Mario Casas, amb perruca rossa), perquè no li faci ombra a la gala de cap d'any. "Sense sentit de l'humor no es pot viure", va dir Raphael afegint que ara la seva intenció és fer una pel·lícula, "almenys, una vegada cada dos anys", després de quedar encantat amb l'experiència d'aquest rodatge, tan diferent al que recorda del cinema de fa 40 anys.

"Venir de rodar un drama (Palmeras en la niebla) i poder fer personatges com aquest, que vaig compondre al meu aire, és, sobretot, molt divertit", va assenyalar, per la seva banda, Mario Casas.

En el film de De la Iglesia també hi participen Hugo Silva, Pepón Nieto, Carlos Areces o Santiago Segura i elles, Carolina Bang, Terele Pávez, Blanca Suárez, Ana Polvorosa i Carmen Machi, entre molts altres artistes.