L'Agència Espacial dels Estats Units (NASA) va anunciar ahir que ha trobat les «proves més sòlides» fins a la data de l'existència d'aigua líquida al planeta Mart. Hi ha «evidència espectral» que les línies en quatre llocs diferents de la superfície de Mart «confirmen la hipòtesi» que es deuen a l'«activitat actual d'aigua salobre», asseguren els investigadors en l'estudi, que serà presentat aquesta setmana a el Congrés de Ciència Planetària Europeu, que se celebra a Nantes (França).

«L'aigua és essencial per a la vida tal com la coneixem», assenyalen els responsables de la investigació que s'ha publicat a la revista científica Nature Geoscience. «La presència d'aigua líquida a Mart -van subratllar- té implicacions astrobiològiques, geològiques i hidrològiques i pot afectar l'exploració humana del futur». L'estudi és obra de científics del Centre d'Investigació Ames de la NASA, el Laboratori de Física Aplicada John Hopkins, la Universitat d'Arizona, l'Institut de Recerca Southwest i el Laboratori de Planetologia i Geodinàmica de Nantes.

«Alguna cosa està hidratant aquestes sals i semblen ser raigs que van i vénen amb les estacions», va afirmar Lujendra Ojha, una de les investigadores que ha participat de l'estudi. «Això vol dir que l'aigua a Mart és salobre més que pura. Això té sentit, perquè les sals redueixen el nivell de congelació de l'aigua», va afegir Ojha.

Per arribar a aquestes conclusions, els experts van usar l'anàlisi d'imatges recollides per la sonda Mars Reconnaissance Orbiter, llançada el 2005, que demostren que les ratlles fosques que apareixen per temporades en la superfície del Planeta Vermell corresponen a aigua salobre que flueix per les vessants de les muntanyes marcians.

Els científics de la NASA ja havien determinat que Mart va tenir un oceà fa uns 4.500 milions d'anys que va ocupar el 19 per cent del planeta, i que podria amagar sota la seva superfície un dipòsit d'aigua o de gel, però la nova investigació afegeix noves i reveladores dades en aquest sentit.

Hi ha vida a Mart?

Les evidències que es van donar a conèixer ahir multipliquen les possibilitats de vida al planeta. Segons esmenta l'estudi, les sals de l'aigua que s'ha identificat a Mart són les que fan posisble que al desert d'Atacama (Xile) -on la NASA hi desenvolupa diversos estudis al tenir unes condicions similars a les del planeta- hagin sorgit comunitats microbianes. No obstant això, a falta de més proves, els científics han advertit que la presència d'aquestes sals al planeta pot ser escassa, motiu pel qual no es pot confirmar que hi hagi vida.

Tots els estudis que s'han portat a terme fins ara han conclòs que les condicions hostils de la superfície de Mart fan difícil que hi pugui haver vida. Malgrat tot, ningú ho ha descartat encara i menys encara després de les evidències que es van donar a conèixer ahir.