Un estudi científic ha demostrat que les persones estan menys influenciades per les emocions, i per tant pensen «amb més fredor», quan usen una llengua estrangera, mentre que són «més propenses» a ser més emotives en l'idioma matern.

Això és el que ha conclòs el Basque Center on Cognition, Brain and Language (BCBL) de Sant Sebastià, en un treball d'investigació desenvolupat en col·laboració amb la Universitat Pompeu Fabra i que ha estat publicat recentment en la revista científica Journal of Experimental Psychology.

Segons va informar ahir el BCBL en un comunicat, les conclusions obtingudes són fruit d'un experiment amb 126 castellanoparlants amb alt nivell d'anglès, els resultats dels quals van ser contrastats i equiparables als practicats amb natius anglesos.

Després de ser sotmesos a diverses proves amb estímuls dotats de diferent càrrega emocional, els científics han descobert «una clara disparitat» en les respostes que oferien en funció de si utilitzaven el seu idioma matern o un altre que dominaven.

«La nostra conclusió és que existeix una estreta relació entre cada llengua, el context en el qual s'ha après i el processament de les emocions», va explicar l'investigador del BCBL Jon Andoni Duñabeitia, que va afegir que «l'estudi demostra mitjançant respostes emocionals 'automàtiques' que som més emotius en la nostra llengua que en una altra», va dir el científic.

L'estudi del BCBL parteix d'investigacions que consideren que l'entorn en el qual s'aprèn un idioma imposa una major o menor distància emocional en usar-lo.

Això és perquè les llengües natives s'adquireixen generalment «en contextos emocionalment rics», com la llar familiar, mentre que les estrangeres solen aprendre's en entorns escolars o acadèmics «amb menor càrrega emocional» i, en conseqüència, els investigadors han defensat l'existència d'«un allunyament emocional associat» a les llengües foranes.

Etapes automàtiques

L'estudi del BCBL i la Pompeu Fabra ha analitzat si aquesta distància lingüística i emocional tenia tanta importància com per manifestar-se fins i tot en etapes automàtiques del processament de les emocions i ha conclòs que sí, que les accions de les persones «estan menys influenciades per les emocions» si usen un idioma no matern.