L'òpera "Turandot" de Giacomo Puccini arribarà per primera vegada al Festival de Peralada els pròxims dies 6 i 8 d'agost, en una versió contemporània, encara que "molt respectuosa" amb la proposta del compositor italià, segons ha explicat avui en roda de premsa el seu director escènic, Mario Gas.

Gas, vell conegut del festival empordanès i que comptarà amb l'escenografia de Paco Azorín, ha reconegut que "Turandot" el fascina des de nen -vivia en una família amb gran afició a l'òpera- i és una peça que ha escoltat moltíssimes vegades, algunes d'elles amb el seu amic José Antonio Gutiérrez, recentment mort, a qui vol homenatjar ara.

L'obra és possible gràcies a la producció pròpia del Festival de Peralada i s'afegeix a altres títols anteriors com "Andrea Chénier", de Giordano, estrenada el 2014, i "Otello", de Verdi, de l'any passat.

Encara que ha asseverat que tant ell com Azorín tenen molt clar el punt de partida del seu projecte, Mario Gas ha advertit que estan "encara al quilòmetre zero", que significa que encara no sap si variarà el final o introduirà canvis respecte a l'original. "Volem ser absolutament 'puccinians', però amb una mirada escènica dels nostres dies", ha apuntat.

En aquest punt, el director de l'esdeveniment, Oriol Aguilà, l'ha ajudat a explicar-se, ja que, per les converses que tots dos han mantingut, dedueix que "la 'Turandot' de Mario tindrà tot allò que tothom espera de l'òpera, però no explicada de la forma com s'espera que s'expliqui".

El públic que acudeixi a Peralada, per tant, veurà a l'escenari una Turandot, "contradictòria, aparentment freda, però que igual alberga un foc que està per descobrir", i una història en la qual no són aliens ni l'amor, ni la ràbia, ni la passió amorosa, la sensualitat o la mort.

Mario Gas, que en aquest festival ja ha estat director d'escena d'obres com "L'elisir d'amore", de Donizzetti, "Il turco in Italia", de Rossini, o de "Follies", d'Stephen Sondheim.

"Igual trec una mica l'espectacularitat d'uns determinats moments i en ressaltem altres aspectes de l'obra, o potser la situem en diverses èpoques, contraposant-les, parlant de totalitarisme i d'individualisme", ha explicat.

Segons el seu parer, es tracta d'"una faula amb molts racons", subratllant que ni ell ni Azorín han posat "el punt final", tenen plantejades les coordenades però el final del camí el tindran al final dels assajos, en ple estiu.

Turandot serà la reconeguda soprano Iréne Theorin, mentre que el paper de Calaf el farà Roberto Aronica, i María Katzarava serà Liù.

La música anirà a càrrec de l'Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu, dirigida per Giampaolo Bisanti, i les veus d'Andrea Mastroni, Francisco Vas, Manel Esteve Madrid, Vicente Esteve Madrid i el cor Intermezzo, dirigit per José Luis Basso, completen la resta del repartiment.

Preguntat si sent algun tipus de mandra a l'hora d'afrontar, de nou, la direcció d'una òpera, Mario Gas ha respost que no. "El que no m'agrada és la convenció de l'òpera, ni els sistemes de producció", ha precisat.

En tot cas, algun dia sí que espera "poder canviar estructuralment algunes coses de la música, perquè aquesta encara és una cosa sagrada".

Respecte al que l'enriqueix, Mario Gas ha ironitzat que de diners no va gaire bé. "No m'he enriquit ni amb el cas Nóos ni amb altres", ha fet broma, però sí que l'enriqueix "la vida, la gent que et trobes pel camí, la que és íntegra, que busca, que és contradictòria, que no està segura de moltes coses i que està en contra de la política oficial".

El cartell de "Turandot" ha estat realitzat per l'artista Perico Pastor, un altre aficionat a l'òpera des de sempre, que un cop va rebre l'encàrrec en va fer quatre versions, escollint al final un dibuix en el qual domina el color vermell amb una figura amb una corona de color púrpura i unes celles arquejades, que podria veure's com "un personatge gèlid i volcànic".