El Museu del Cinema de Girona acull fins al 29 de maig la seva 47a mostra temporal anomenada 'Cartells de revista'. Una exposició que és un passeig singular per la història del setè art dels Estats Units a través dels anuncis que es van publicar en revistes nord-americanes de gran tiratge i divulgació com Life, Lady's Home Journal o Esquire entre els anys 1930 i 1964.

En total, s'hi poden veure 112 anuncis de films de tota mena de gèneres, des d'històries d'amor fins pel·lícules d'acció, crims o musicals.

Els anuncis provenen de la col·lecció Roger Biosca que compta amb més de 10.000 exemplars. Per a l'ocasió, s'ha fet una selecció dels més representatius de la història del cinema d'aquestes tres dècades. 'Ni als Estats Units es recopila aquesta mena d'informació, l'exposició és pionera en mostrar aquests anuncis que tenien un disseny diferent', ha explicat el comissari de la mostra, Ricard Mas. La mostra, tal i com ha explicat Mas, vol mantenir un 'diàleg íntim i sorprenent' amb l'espectador.

L'exposició compta amb 112 anuncis de pel·lícules com 'Valentino', 'Madame Bovary', 'Wings for the Eagle', 'The Bishop's Wife', 'Wild Is the Wind', 'Good Sam', 'Beat the Devil', 'Vendetta' o 'Vertigo' que es van publicar entre el 1930 i 1964 a revistes nord-americanes de gran tirada i notorietat com Saturday Evening Post, Life, Colliers o Esquire, entre d'altres.

Tots els exemples són procedents de la col·lecció Roger Biosca que compta amb més de 10.000 exemplars. Aquest dijous, durant la presentació, el mateix col·leccionista ha explicat d'on va néixer l'afany que el va empènyer a conservar aquesta mena d'anuncis i les revistes. Uns anuncis que, per gran part de la població dels Estats Units, anaven a parar a les escombraries una vegada els ciutadans llegien la informació que els interessava. 'Jo vaig anar a viure durant els anys 80 als Estats Units i allà em vaig interessat per aquest àmbit', ha destacat Biosca.

Una mostra 'singular'

Es tracta d'una exposició pionera. Cap dels anuncis que s'hi poden veure s'havien exposat abans. El fet és que els cartells, els programes de mà i fins i tot les fotografies promocionals han estat objecte de col·leccionisme des dels inicis del setè art però ningú o gairebé ningú s'havia plantejat col·leccionar i guardar els anuncis de les pel·lícules que es publicitaven dins de les revistes.

'Pràcticament no hi ha informació sobre aquest tresor gràfic, es tracta d'una mostra molt original i inèdita pel material que s'hi exposa', ha explicat el director del Museu del Cinema de Girona, Jordi Pons. En concret, aquesta és la 47a exposició temporal de la història d'aquest centre cultural gironí.

'La revista és fràgil, es llança, però aquests exemplars són exquisits en el disseny. L'objectiu dels anuncis, com el cinema, és que t'oblidessis del món que t'envoltava i somiessis amb allò que no tindries mai', ha explicat el comissari de l'exposició, Ricard Mas.

Els anuncis que s'exposen s'organitzen per temàtiques de les pel·lícules i en ordre cronològic. 'Ni als Estats Units es recopila aquesta mena d'informació, són exemples que quedat perduts en el temps', ha assenyalat Mas.

Segons el comissari, aquests anuncis tenen un disseny gràfic especial; estan pensats per atreure el lector i comptem amb més lletra que un cartell habitual. 'S'havien de llegir a uns 50 centímetres, el seu objectiu era crear una intimitat amb l'espectador, encara ara creen curiositat', ha comentat el comissari.

L'objectiu d'aquestes publicacions era clar: que la població anés al cinema i, per això, la mida, les proporcions i les imatges que s'hi mostraven estaven pensades fins a l'últim mil·límetre. En aquest sentit, Mas ha detallat que els visitants a la mostra, hauran de fer una lectura inversa. 'Abans es veia l'anunci i s'imaginava com podia ser la pel·lícula, ara es coneix la pel·lícula i s'ha d'entendre com eren els anuncis i analitzar com estaven estructurats', ha comentat el comissari tot assenyalant que la tipografia i la iconografia de l'anunci s'adequava a la temàtica de cada una de les pel·lícules.

La mostra es pot visitar des d'aquest dijous i es mantindrà fins el proper 29 de maig. A més, amb l'objectiu de conservar aquests exemples d'una part de la història del cinema, s'han digitalitzat tots els anuncis.

L'acte d'inauguració d'aquest dijous ha comptat amb la presència de l'alcalde de Girona i president de la Fundació Museu del Cinema - Col·lecció Tomàs Mallol, Albert Ballesta, el director del Museu del Cinema de Girona, Jordi Pons, el col·leccionista Roger Biosca i el crític, historiador de l'art i comissari, Ricard Mas.