El 40% de la població mundial no té accés a l'educació en una llengua que parli o entengui, el que perjudica l'aprenentatge dels estudiants, especialment els pobres, segons va indicar ahir la UNESCO. En algunes societats multiètniques s'ha imposat amb freqüència una llengua per a l'educació, de vegades per necessitat, com l'espanyol en nombrosos països de Llatinoamèrica, l'anglès o francès en molts estats africans o el farsi a l'Iran, va assenyalar l'organització.

Aquest estudi de l'Informe de Seguiment de l'Educació en el Món (GEM), elaborat per un equip independent i publicat per la UNESCO, apunta que això dificulta el progrés dels alumnes que no parlen en les seves comunitats l'idioma que s'imparteix a l'escola , i crea desigualtats respecte als que sí el practiquen.

A tall d'exemple, aquest document, titulat «Si no entens, com pots aprendre?», reflecteix que el 94% dels alumnes de sisè curs a Hondures que parlen a casa la llengua del col·legi havia adquirit les habilitats bàsiques de lectura , enfront del 62% dels indígenes. A l'Iran, l'adquisició d'aquestes competències s'eleva al 95% dels alumnes parlants de farsi i es redueix al 80% entre els parlants d'altres llengües locals.