Quan l'any 1982 Arco va obrir les seves portes per primera vegada, a Espanya pràcticament no existia el col·leccionisme i eren escasses les institucions que adquirien art contemporani. Ara, 34 anys després, el col·leccionisme està a l'abast de molts, encara que no totes les obres siguin aptes per a qualsevol butxaca. "Hi ha tota una generació de col·leccionistes que han nascut amb Arco, de gent que han vingut amb els seus col·legis i les seves famílies a la fira i que han generat un col·leccionisme nacional important que compra o no compra en funció del cicle econòmic, però hi ha una sèrie de gent informada que viatja, que visita les galeries que acudeix a les fires i que són un substrat molt important d'Arco", comenta el director de la fira.

Carlos Urroz recorda que en el primer Arco que ell va treballar, el 1995, s'organitzava un dinar per a col·leccionistes i clients de les galeries "i eren 25 persones; ara en l'esmorzar que vam organitzar el primer dia per als col·leccionistes van ser uns mil". Això, segons ell, demostra la quantitat de gent que s'interessa, "que va a les galeries, que són clients potencials o reals. El col·leccionisme ha evolucionat molt però influeix lògicament el cicle econòmic".

Aquest any, i per donar suport a la fira en el seu 35è aniversari, "empreses i col·leccions que portaven molt de temps sense comprar han tornat a fer-ho. Hi ha un col·leccionisme d'empresa que també es reactiva depenent de la disponibilitat econòmica". Urroz insisteix en el fet que una de les tasques d'Arco és desenvolupar nous col·leccionistes. "Volem que la gent que no té el costum d'entrar en una galeria ho faci".

Programes per iniciar-se

Per estimular nous públics, l'organització de la fira ha creat diferents programes com First Collector, servei gratuït d'assessorament per comprar art durant la fira, així com un programa de col·leccionistes joves, per fragmentar el dels diferents programes. "Aquestes iniciatives ens estan servint per identificar gent nova que s'interessa pels continguts de la fira", comenta Urroz.

I així ho mostra el fet que més de cent persones han sol·licitat aquest servei d'assessorament dirigit per Elisa Hernando, enfront dels vint que ho van fer el primer any. "A moltes d'aquestes persones ja els hem assessorat en edicions anteriors i ara han volgut repetir. Això és per a nosaltres una gran satisfacció ja que si repeteixen és que el servei els ha agradat i els ha valgut". Dos mesos abans de la fira, els interessats en l'assessorament plantegen els seus interessos i pressupost. L'equip estudia les peticions, entra en contacte amb les galeries i fan un estudi que lliuren a cada un dels interessats.