Seqüencien el genoma d'un «fòssil vivent» per estudiar les malalties

L'estudi del peix gar podria ajudar a entendre millor algunes de les afeccions humanes

08.03.2016 | 08:12
El peix gar («Lepisosteus oculatus») ja va ser estudiat per Darwin.

Científics de més de 30 centres, entre ells la Universitat de Barcelona, han participat en la seqüenciació del genoma del peix gar (Lepisosteus oculatus), un «fòssil vivent» clau per desenvolupar models de malalties humanes. El professor Cristian Cañestro, del Departament de Genètica i de l'Institut d'Investigació de la Biodiversitat (IRBio) de la UB, ha format part del consorci internacional que ha seqüenciat el genoma d'aquest peix primitiu.
L'estudi, publicat a la revista científica Nature Genetics, revela com el genoma d'aquest peix pot ser clau per entendre transicions evolutives importants (per exemple, el pas de l'aigua a la terra dels vertebrats), i des d'un punt de vista aplicat en medicina traslacional, connectar millor el genoma humà amb destacats models animals com el peix zebra útil per estudiar malalties humanes. El peix gar és un peix d'aigua dolça, un voraç depredador de peixos i crustacis que pot arribar a mesurar més d'un metre de llarg i la seva distribució geogràfica està restringida als ecosistemes d'Amèrica del Nord, Central i Cuba.
Aquest organisme pertany a la família ancestral Lepisosteidae, amb fòssils ja presents en el Cretaci, caracteritzada per una excepcional baixa taxa d'especiació -només se'n coneixen set espècies- i una lenta evolució morfològica.
Segons Cañestro, «aquesta família de peixos ja va ser citada el 1859 per Charles Darwin en el seu llibre L'Origen de les espècies» com a exemple per descriure el terme de «fòssil vivent». «Una de les característiques singulars d'aquest peix és la seva capacitat de respirar fora de l'aigua de forma facultativa utilitzant la bufeta natatòria com un pulmó, especialment amb temperatures altes i poc oxigen», va afegir.

Taxa de canvi genètic baixa
«La seqüenciació del genoma -segons Cañestro- ha permès demostrar que aquest peix té una taxa de canvi genètic molt baixa, estenent al nivell molecular el caràcter ancestral que li va atribuir Darwin a partir d'observacions morfològiques».
La condició del gar com a «fòssil vivent» i la seva posició filogenètica clau, basal dins dels peixos actinopterigis (amb esquelet d'espines òssies a les aletes) i grup germà dels teleostis, són els motius que han impulsat el consorci internacional a seqüenciar el seu genoma.
El consorci ha estat dirigit pels experts John H. Postlethwait, de la Universitat d'Oregon, i Ingo Braasch, ara a la Michigan State University, en col·laboració amb el Broad Institute del MIT i la Harvard University.

Estrelles Michelin 2017

Millors gorgues de Girona

Tots els restaurants amb estrella Michelin 2017

La Guia Michelin 2017 serà presentada aquest dimecres al Mas Marroch de Girona. Hi assistiran tots els cuiners de restaurants amb dues i tres estrelles Michelin

Notes de tall 2017

Consulta el llistat de totes les notes d'accés a les carreres de les universitats catalanes.

Cartellera a Girona