La Fundació Gala Dalí ha decidit abordar la relació del pintor empordanès amb les arts escèniques amb l'exposició Dalí, Shakespeare, Visconti, centrada en la col·laboració de Dalí amb Luchino Visconti per a la posada en escena teatral de l'obra de Shakespeare Al vostre gust.

La mostra, comissariada per la nova coordinadora del Centre d'Estudis Dalinians, Lucia Moni, es podrà veure al Castell de Púbol a partir del pròxim 15 de març fins al 6 de gener de 2017, i també té com a objectiu sumar-se al 400è aniversari de la mort de Shakespeare.

El conseller de Cultura, Santi Vila,va assistir a la presentació de l'exposició, que recorda la posada en escena que va dirigir Visconti al teatre Eliseu de Roma el 1948.

Per obtenir la documentació necessària per a aquesta mostra, la fundació catalana s'ha posat en contacte amb la Fundació Institut Gramsci de Roma, la Franco Zeffirelli de Florencia i el Museu dell'Attore de Gènova.

Salvador Dalí, després de passar vuit anys als Estats Units, va tornar a casa seva a Portlligat el 1948 i, posteriorment, es va desplaçar a Roma, on va coincidir amb Luchino Visconti i va participar en la creació de l'escenografia i el vestidor de l'obra de Shakespeare.

L'exposició conté tres obres originals de Salvador Dalí: l'Elefant amb obelisc, de 1946; l'oli Projecte per a Romeu i Julieta, de 1942; i l'aiguada Estudi per al decorat de Romeu i Julieta, de 1942.

A més, gairebé una trentena de fotografies i set documents completen una mostra que compta també amb una carta manuscrita de Dalí en la qual dóna indicacions a Visconti sobre la posada en escena i amb tres revistes especialitzades en teatre que es fan ressò de l'estrena.

Precisament aquest any es compleixen 400 anys de la mort de Shakespeare i la Fundació Gala-Dalí ha pensat que recuperar tot aquest material gràfic de l'obra de Visconti a Roma era una manera de sumar-se a la commemoració.

Per a la fundació, la col·laboració dels dos artistes suposa un moment important de la història del teatre del món occidental.

Segons va explicar Montse Aguer, directora dels Museus Dalí, Visconti tenia clar que volia encarregar l'escenografia i el vestuari a una figura de renom internacional.

És en aquest context quan va intervenir la mà dreta de Visconti, el seu ajudant Franco Zeffirelli. Ell coneixia a la dissenyadora Coco Chanel, que li va parlar de Salvador Dalí. A través d'ella, Visconti i Dalí es van conèixer i, de seguida, es van posar a treballar.

Zeffirelli encara és avui en dia encara viu i la comissària de l'exposició, Lucia Moni, l'ha pogut visitar per comentar aspectes d'aquella època que ajudin a casar millor el relat de l'exposició.

Mastroianni i Gassman

La mostra Dalí, Shakespeare, Visconti és un recull de fotografies originals de la representació de la comèdia a Roma, que va estar en cartell durant un mes.

Aquesta documentació estava a l'arxiu del Centre d'Estudis Dalinians però ha calgut investigar per tal de poder ordenar les 29 fotografies per actes (n'hi havia 3) i també identificar els actors.

Entre d'altres, a l'obra de Visconti hi van participar grans figures de l'escena italiana com són Marcello Mastroianni i Vittorio Gassman.

A la mostra s'hi ha incorporat un petit audiovisual emès el 1987 on els dos actors recorden anècdotes d'aquell muntatge.

Entre les fotografies exposades, n'hi ha una de Visconti assegut fullejant uns dibuixos de l'escenografia creada per Dalí i també es conserva una única fotografia en color d'una de les escenes de la representació.

Segons explica la comissària, Lucia Moni, alguns dels elements més representatius de l'artista, com els elefants amb potes d'insecte amb l'obelisc, estaven presents en l'escenografia.