El coreògraf colombià Álvaro Restrepo, al capdavant de la companyia El Colegio del Cuerpo, presentarà aquest dissabte al centre L'Animal a l'Esquena de Celrà fragments del seu repertori i compartirà amb el públic la seva història.

L'actuació tindrà lloc a les 17 hores i anirà a càrrec de ballarins de la companyia. El ballarí Álvaro Restrepo va fundar el 1997 amb Marie France Delieuvin la companyia El Colegio del Cuerpo a la seva ciutat natal de Cartagena de Indias per «oferir oportunitats a través de la dansa a nens i joves provinents dels sectors més desafavorits de la societat colombiana», que considera «dividida» en almenys sis estaments diferents.

Des d'aleshores, han passat per aquesta entitat d'inclusió social més de 8.000 nois i noies que han participat en diferents projectes, i cadascun d'ells ha pogut decidir «si volia ser educat per a la dansa o amb la dansa», sempre tenint l'oportunitat de «projectar-se cap a una vida diferent».

Restrepo, tota una autoritat en el treball social, assegura que l'art «contribueix a canviar la realitat del país» i a «aconseguir una salut social, la pau, que ens competeix a tots», ha declarat aquesta setmana en una entrevista a Barcelona, on dijous va presentar, per primera vegada a Europa, 'Flowers for Kazuo Ohno (con Leonard Cohen)'.

A Barcelona, de la mà de la Fundació Codespa, van actuar un total de dotze membres de la companyia, entre ells sis ballarins sorgits del projecte iniciat fa 19 anys, dues ballarines provinents de Cali, la tercera ciutat de Colòmbia, així com una nord-americana de Texas i una jove de Cartagena, de classe mitjana, a més de Restrepo i Marie France Delieuvin.

L'acolorit espectacle, en el qual es juga amb l'ambigüitat dels gèneres, té quatre parts i és un homenatge al japonès Kazuo Ohno, mort als 104 anys i un dels pares de la dansa Butoh (nascuda després de la bomba a Hiroshima), així com el seu fill Yoshito.

Tant Restrepo com Delieuvin recorden quan el van visitar al Japó el 2008, dos anys abans de la seva mort, i «ens va commoure tant el gest que va tenir de regalar-nos unes flors, que vam voler retornar-l'hi d'aquesta forma».

L'obra, creada a sis mans, ja que en ella també hi ha participat Ricardo Bustamante, compta amb la música del canadenc Leonard Cohen com a nexe d'unió de les figures d'Ohno i de Federico García Lorca, l'altre protagonista de l'espectacle.

Ohno va crear la seva obra més coneguda, 'Admirando a La Argentina', en homenatge a Antonia Mercé, una bailaora de flamenc anomenada La Argentina, gran amiga del poeta granadí, que li havia escrit un famós elogi.

De la seva banda, Cohen, un lorquià consumat, ha versionat al llarg de la seva carrera alguns poemes de Lorca com 'Petit vals vienès', que a l'espectacle s'escolta en una gravació de Sílvia Pérez Cruz.

Sobre la situació actual a Colòmbia, Restrepo ha declarat: «El mal més greu que ha afligit al meu país no ha estat ni el narcotràfic, ni la violència armada ni la corrupció, sinó la indiferència».

Deu ballarins de la Compañía Cuerpo de Indias, la majoria formats des de la infància El Colegio del Cuerpo, sota la direcció de Marie France Delieuvin i Álvaro Restrepo presentaran a Celrà fragments del seu repertori i compartiran amb el públic la seva història, les seves preocupacions i la manera com interactuen, des de l'art, l'educació, i la política, amb la complexa situació del seu país «després de més de 60 anys d'una guerra civil no declarada».