El veterà cineasta britànic Ken Loach va guanyar ahir la Palma d'Or de la 69 edició de Cannes per I, Daniel Blake, la segona de la seva carrera després de l'aconseguida el 2006 per la producció El vent que agita l'ordi. D'aquesta manera, Loach es va unir al selecte club de sis directors que han estat capaços d'obtenir el màxim guardó del certamen de la Costa Blava.

Un d'aquests va ser el serbi Emir Kusturica amb El pare en viatge de negocis i posteriorment Underground; el nord-americà Francis Ford Coppola per La Conversa i Apocalypse Now; els germans Dardenne amb Rosetta i El nen; el japonès Shohei Imamura amb La balada de Narayama i L'anguila, el danès Bille August per Pelle, el conqueridor i Les millors intencions i finalment l'alemany Michael Haneke per La cinta blanca i Amour.

El Gran Premi del Jurat de l'edició d'enguany va anar a parar al popular i jove productor canadenc Xavier Dolan per Juste la fi du monde, mentre que com a millors directors van ser distingits ex aequo el francès Olivier Assayas, per Personal shopper, i el romanès Cristian Mungiu, per Baccalauréat. La pel·lícula iraniana Forushande ( The client) es va fer, per la seva banda, amb dos premis: el de millor guió, per al seu també director Asghar Farhadi, i el de millor interpretació masculina, per Shahab Hosseini. El premi del jurat va recaure en la britànica Andrea Arnold per American Honey, i la filipina Jaclyn Jose va ser considerada com a millor actriu pel seu paper a Ma'Rosa, de Brillante Mendoza.

El jurat va estar presidit per l'australià George Miller, que va impactar l'any passat amb Mad Max: Fúria a la carretera, i va incloure, entre altres, l'actor canadenc Donald Sutherland i l'actriu nord-americana Kirsten Dunst.

Premi al millor curt

El català Juanjo Giménez va resultar ser el guanyador de la Palma d'Or al millor curtmetratge per Timecode. Giménez es va convertir així en el segon cineasta de l'Estat que guanya aquest premi després de que el donessin a Luis Buñuel el 1961 per Viridiana.

"Estic contentíssim" va dir Giménez, emocionat per rebre un premi decidit pel jurat de la seva categoria, presidit per la realitzadora japonesa Naomi Kawase. Tal com va explicar el director després de ser premiat, el format del curt és el seu preferit. Considera que en ell es pot "experimentar moltíssim amb el llenguatge cinematogràfic" i dóna una llibertat al creador que no es troba en els llargs. La història que explica a Timecode, és part d'una anècdota personal d'una època en què treballava en el departament financer d'una empresa. Narra una història que es ?desenvolupa en un pàrquing, la de l'original relació entre dos dels guàrdies de seguretat d'aquest espai. S'aprofita de les múltiples càmeres del pàrquing per observar des de diferents punts de vista el que passa durant les llargues i avorrides nits de treball de la parella, interpretada per Lali Ayguadé i Nicolas Ricchini.

El català va decidir reprendre aquesta idea l'any passat com a proposta per realitzar un curt amb els alumnes de l'escola de cinema de Reus en la qual treballa.