A la Universitat de Girona (UdG), segons consta en el web corporatiu, hi ha 110 grups de recerca que treballen en prop de 500 línies o àmbits i que generen quantitats ingents de coneixement el qual no sempre, però, aconsegueix traspassar els murs de l'acadèmia. L'equip rector de la Universitat s'ha fixat com a objectiu a curt termini trencar aquesta tendència i facilitar la «transferència» d'aquest coneixement al teixit econòmic i social de la província.

Com? Doncs, ahir, el rector, Sergi Bonet, anunciava una inversió de 5 milions d'euros que la institució destinarà a contractar 100 perfils professionals nous per a la Universitat. Es tracta de «gestors» amb un «bagatge» contrastat i que esdevindran un nexe entre els grups de recerca (i els seus projectes) i les empreses. A aquests professionals, que es començarien a contractar el mes de desembre vinent, segons la previsió que fa Bonet, els tocarà treballar per aconseguir més recursos per als projectes de recerca a través de dues vies: a partir de l'obtenció d'un major nombre de subvencions de la Unió Europea i de l'Estat, i mitjançant d'acords específics amb les empreses.

A banda d'aquests 5 milions, la UdG en destinarà 1,5 més a la consecució de tres altres objectius: potenciar l'ensenyament semipresencial -gràficament, Sergi Bonet va al·ludir al model de la Universitat Oberta de Catalunya-; promoure la internacionalització dels estudis i de la institució, i contribuir a la inserció laboral dels alumnes a través de la formació dual.

Es tracta, doncs, d'un projecte inversor ambiciós que, va explicar el rector, serà possible a partir del proper curs acadèmic gràcies a una política pressupostària «de contenció», que al tancament de l'exercici 2015 ha deixat un romanent de tresoreria de 6,5 milions, que equival a la quantitat total que serà invertida en les dues propostes llançades per l'equip directiu, les quals es van debatre, ahir a la tarda, a la reunió de Consell Social de la Universitat.

Bonet va exposar que aquest pla inversor és «coherent» amb el programa de govern que es va comprometre a impulsar l'any 2013, quan va accedir al càrrec, i que contemplava quatre fases o objectius anuals: millorar la docència el primer exercici; centrar-se en la recerca, el segon; apostar per la «transferència del coneixement», el tercer -d'aquí que Bonet anunciï ara nous projectes- i, amb la vista posada en el futur, aprofundir en el compromís social de la institució, mesura, aquesta darrera, que Bonet reserva per al tram final de mandat. El rector va comunicar el pla inversor en el marc d'un acte amb empresaris que va tenir lloc ahir al rectorat. Amb aquesta nova iniciativa milionària, la direcció vol convertir la UdG en una institució «capdavantera» que sigui capaç d'orientar millor els projectes de recerca cap a les necessitats del sector ecònomic gironí. A banda de pronosticar que a finals d'any es podrien tancar les primeres contractacions, Bonet no va precisar amb massa més detall els terminis en els quals es farà efectiva la inversió; no obstant això, sí que va assegurar que no prendrà «cap decisió» que «comprometi» la gestió del futur equip directiu. D'això s'en pot deduir que el nou programa inversor vencerà el 2017, quan Sergi Bonet acaba mandat.

En aquest context, la divisió esdevé senzilla: de 5 milions per a 100 contractes en surt un quocient de 50.000 euros bruts de sou per a cadascun dels nous gestors de «transferència de coneixement» de la UdG.

Noves demandes

Al referir-se a la segona partida d'inversió, d'1,5 milions més, Bonet va subratllar la necessitat que la institució s'adapti a les noves realitat i a les noves demandes dels estudiants. D'aquí que l'equip rector intueixi la importància de potenciar la formació a distància, a partir de currículums acadèmics que facilitin la compaginació d'estudis i carreres professionals, un canvi de mentalitat que tindrà especial incidència en el disseny de l'oferta de màsters i postgraus. Igualment, Bonet va posar èmfasi en donar un nou impuls a les relacions exteriors de la UdG, a fi i a efecte d'internacionalitzar el màxim possible la marca i els estudis.