L'Auditori de Girona va rebre tantes crítiques durant les obres d'execució pels retards i encariments de pressupost, com lloances va recollir només d'inaugurar-se per l'èxit d'espectadors i per generar un nou pol d'activitat que irradia tota la ciutat.

L'Auditori Palau de Congressos va ser una de les grans apostes de l'exalcalde Joaquim Nadal, executat i inaugurat en el mandat de la seva successora, Anna Pagans. El pressupost inicial de 10 milions es va anar inflant fins arribar als 18 milions, i va sumar tres anys de retard. El projecte va anar a càrrec dels arquitectes Joan Tarrús, Jordi Bosch i Manel Bosch.

L'equipament somriu ara al total de 641.573 assistents que ha vist passar en aquesta dècada en els 1.129 concerts, activitats musicals i culturals que ha acollit.

"Si no tinguéssim ara l'Auditori el trobaríem a faltar", comenta Víctor Garcia de Gomar, el primer i per ara únic programador de música clàssica d'una institució que aquests dies celebra 10 anys.

Garcia de Gomar, que és director artístic i també programador del Palau de la Música Catalana, de Barcelona, recorda l'època que els gironins havien de viatjar a Barcelona o Perpinyà si volien veure grans espectacles.

"Abans Girona tenia el Teatre Municipal i l'Auditori de La Mercè, que admetien només petits formats. Ara, amb l'Auditori, podem oferir propostes exclusives com les Nits de Clàssica, per a melòmans una mica cultivats, o la programació d'alt nivell del programa propi i del cicle Ibercàmera".

Inauguració amb María Bayo

La primera activitat musical va tenir lloc els dies 25 i 26 de maig del 2006 amb la cantata Giraviu, una gran festa musical on varen participar fins a 350 nens i nenes de la ciutat. Oficialment, el concert inaugural de l'Auditori Palau de Congressos va tenir lloc el 27 de maig, amb un concert a càrrec de la soprano María Bayo, acompanyada per l'OBC i sota la batuta d'Ernest Martínez Izquierdo.

La institució no ha commemorat amb una programa concret la seva primera dècada, però sí que ho ha fet reforçant una programació que de per si ja acostuma a tenir grans noms i que aquesta temporada ha portat a Girona artistes com Vladimir Ashkenazy (24 d'abril) amb dos pianos, un per al seu fill, per celebrar l'aniversari. Per l'escenari gironí han passat en aquests 10 anys artistes com Paco de Lucía, Jessye Norman, Valery Gergiev, Lorin Maazel, Ryuichi Sakamoto, Brad Mehldau, Ainhoa Arteta, Jane Birkin, Chick Corea, Michel Camilo, Jackson Browne, Luz Casal, Julieta Venegas, Maria Joao Pires o Rosario Flores.

Per a Víctor Garcia, la programació es mou en l'eclecticisme i conjuga la mirada posada en les grans figures internacionals amb la mirada local per "donar als artistes gironins la possibilitat de créixer i que en algun moment puguin sortir a actuar a l'estranger".

Un Auditori que va dedicar la sala gran a Xavier Montsalvatge, en honor del compositor gironí, i que juga a compaginar l'activitat pública amb la privada, per exemple del cicle Ibercàmera, el qual ha permès mantenir propostes d'altíssim nivell quan la retallada pressupostària va impedir continuar el llistó alt de les produccions pròpies dels primers anys.

Ibercàmera ha assolit els 550 abonats i, segons els directius d'aquesta iniciativa privada, caldrà posar un límit de 600 abonats com a màxim, ja que l'equipament ha d'oferir butaques també per complir una funció pública.

Són dades que només fan que certificar l'èxit de demanda generada per una institució situada en un espectacular edifici de 10.000 metres quadrats al Parc de la Devesa, amb sales i espais polivalents per acollir sense complexos no només música, sinó gales, actes i jornades de gran ressò com les del Fòrum Impulsa o la jornada de directius Empresa i Coneixement, entre sonats congressos mèdics.