El Museu de Cadaqués acull des d'ahir i fins al 17 d'octubre l'exposició temporal Dalí, Duchamp, Man Ray. Una partida d'escacs. Es tracta d'una mostra que explora i ressegueix les complicitats i vincles que van establir-se d'una banda entre els tres artistes i per l'altra amb el poble de Cadaqués, on acostumaven a estiuejar plegats. A través de 140 peces procedents de col·leccions o galeries privades -fotografies, pintures, escultures, dibuixos, gravats, manuscrits o altres de més originals- la comissària de la mostra, Pilar Parcerisas, documenta l'amistat que va haver-hi entre els artistes.

Organitzada en vuit espais temàtics, la mostra també es focalitzada en els escacs, un joc molt estès en el món de l'art a principis del segle XX pel seu doble sentit: lúdic i bèl·lic. Fins ara, Parcerisas ja ha presentat aquesta exposició a Xile i Múrcia. "Es tracta d'una partida d'escacs a tres bandes, dos jugadors i un altre que s'ho mira, que és en Man Ray amb la càmera fotogràfica", explica la comissària.

La mostra té com a pal de paller la relació que es va establir entre Marcel Duchamp i Salvador Dalí. També repassa les vinculacions d'aquests dos grans artistes amb Man Ray, qui va encarregar-se de retratar els estius que passaven plegats a Cadaqués

Cadaqués, segona residència

Dalí i Duchamp es van fer amics a finals dels anys 20 i la seva relació es va consolidar durant els anys 30. En concret, Duchamp va visitar Cadaqués per primer cop el 1933 i, finalment, va establir-hi la seva residència d'estiu i durant deu anys, del 1958 a 1968, va passar els mesos més calorosos de l'any en aquesta localitat de l'Alt Empordà.

Entre els objectes que es mostren destaca el "bouche-évier" que Duchamp va construir-se el 1964 com a tap de dutxa del seu apartament a Cadaqués i que, posteriorment, va oferir a la International Numismatic Agency com si fos una medalla.

També hi ha un joc d'escacs que va dissenyar Dalí per encàrrec de Duchamp, les peces del qual són els dits de la Gala i el mateix Dalí. Les corones de les figures dels reis es van crear a partir dels motllos de les dents d'aquesta famosa parella. En el cas del disseny de les torres, estan influenciades pels salers que Dalí va veure en un hotel de Nova York.

L'exposició compta amb unes 140 obres i també s'hi pot veure una de les últimes peces que va fer Duchamp, un any abans de morir. Es tracta d'una escultura on es pot veure la cara de l'artista recolzada sobre part d'un tauler d'escacs. "Reflecteix el poc temps de vida que li queda, és com una màscara mortuòria", explica la comissària de la mostra.

Segons Parcerisas, que fa anys que va començar a investigar les relacions entre aquests tres artistes, Man Ray s'identificava amb el rei del joc d'escacs i Duchamp amb el cavall. "Deia que els moviments del cavall en els escacs era un dibuix virtual similar a la seva carrera", explica. Tal com detalla la comissària, la mostra recull tota mena d'obres lligades al maquinisme artístic o l'il·lusionisme òptic, procedents de galeries o col·leccions privades de París, Viena, Itàlia, els Estats Units o Barcelona. "Volia posar en escena l'amistat entre els tres artistes, la seva vinculació amb Cadaqués, els artistes locals de la zona i, al mateix temps, mostrar l'estètica comuna que hi va haver entre els tres artistes", comenta Parcerisas.