La dissenyadora figuerenca Celia Vela va ser ahir una de les protagonistes de la primera jornada de la passarel·la 080 de Barcelona. Vela ha recuperat el teixit de pana en la seva última col·lecció de per la tardor, després d'anys d'oblit, que va combinar amb vestits solts plens d'estampats florejats sobre fons negre. Una proposta que va ser molt ben rebuda per un públic que ja coneix i espera en cada edició el torn de l'empordanesa.

La 080, que enguany estrena la seu de l'Institut Nacional d'Educació Física de Catalunya (INEFC) com a nova seu, va arrencar al matí amb Carlotaoms, la firma darrere de la qual hi ha Elisbeth Carlota i Elisenda Oms, autèntiques promeses ja que dues de les tres col·leccions que van presentar han estat premiades com a dissenyadores emergents. El tomàquet i el vermell es van erigir en el fil conductor de la seva col·lecció, per a home i dona i per primera vegada també per a nens, en què han destacat les gavardines i les parques, les seves peces preferides encara que difícils de posar a l'estiu a Barcelona, segons van reconeixer la dissenyadores.

Han brodat tomàquets en camises i jaquetes i van desfilar amb uns mini horts urbans que elles mateixes han dissenyat com cubs de vidre, amb tomaqueres incloses; els models portaven branques de tomàquet com a part de l'estilisme i fins van repartir algunes llavors d'aquestes solanàcies. Per a dona, han dissenyat faldilles acampanades amb granota de cotó en ratlles vermell i blanc, tallades de biaix; pantalons amples i uns vestits tipus polo amb la cintura marcada, i per a home i dona camises de coll camiser amb botons agrupats de tres en tres, tot molt simple però net, fresc i d'aspecte innocent, però sense resultar insípid.

El disseny de la seva roba no té gènere, però sí patronatges diferents perquè s'adaptin a cada sexe, i un altre missatge de la seva col·lecció, que també és part de la seva essència, és apostar pel quilòmetre zero i pels tallers i la indústria tèxtil que hi ha a Catalunya. Les dissenyadores van explicar després de la desfilada que han volgut fer un paral·lelisme amb el món de la moda de fa 80 o 90 anys, quan la roba es feia en tallers i en modistes, perquè rebutgen «la deshumanització del sector, que ha arribat amb el fast fashion, que ha inundat les nostres vides».

Rècord de participació

Durant la inauguració oficial de la divuitena edició de la 080, el conseller d'Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, va valorar positivament que el certamen batrà en aquesta edició el seu rècord pel que fa a la participació de dissenyadors, amb un total de 39 firmes. «Des del Govern de Catalunya, no ens conformem amb això i volem que n'hi hagi més, per convertir el 080 en un element de difusió de la moda i de la indústria catalanes a tot el món», va sentenciar el conseller.

Prop d'una quarantena de creadors i marques presentaran les seves propostes per a la temporada primavera-estiu 2017, en el marc de la 18ena edició del certamen que tancarà les seves portes el pròxim divendres. L'edició compta enguany amb el tradicional Village i zones especialitzades com el 080 Fashion Market. L'organització ha escollit aquest nou emplaçament per a l'edició d'estiu «perquè reflecteix els valors formatius i de cultura de l'esport que identifiquen la capital catalana i alhora permet donar cabuda al públic en general, en una edició que vol destacar el seu perfil més lúdic, i festiu, i obrir la cultura i el món de la moda a la ciutat i al gran públic».

Antonio Miró, Bóboli, Carlotaoms, Celia Vela, Custo Barcelona, Guillermina Baeza, Justicia Ruano, Punto Blanco, Miriam Ponsa, Sita Murt, TCN, Xavi Grados o Yerse són algunes de les principals firmes que passaran pel certamen de la moda barceloní.