Un empresari que ha sobreviscut a dos accidents i un cirurgià pediatre que va perdre a un amic guàrdia civil en un atropellament han creat un nou senyal de trànsit per evitar atropellaments que està essent avaluat per la Direcció General de Trànsit per incorporar-lo a les carreteres espanyoles.

El nou senyal, denominat PF (Protecció Funcional), és una placa rectangular de color vermell i blanc amb dibuixos reflectors en forma de fletxa que s'adhereix a la porta del darrere del vehicle quan està parat, de forma paral·lela al retrovisor i perpendicular a la porta, per marcar que el conductor té la intenció de baixar del vehicle.

Segons la Direcció General de Trànsit (DGT), els atropellaments a la carretera provoquen més del 40% de les morts i del 15% dels ferits per accident de trànsit, i el 10% d'aquests es produeixen en baixar del cotxe davant una incidència.

Un sinistre d'aquest tipus va commoure el cirurgià pediàtric murcià Leonardo Nortes fins al punt que va decidir inventar un senyal de trànsit i, juntament amb la seva neboda Mercedes Nortes, i el seu amic Joaquín Inglada, fundar l'empresa Sistemes de Prevenció Vial per assumir la seva fabricació.

Els tres emprenedors es van adonar que en la normativa de trànsit existia un buit: segons el reglament, quan un vehicle s'atura per avaria o per un altre motiu, un dels ocupants ha de baixar del vehicle amb una armilla i col·locar dos triangles a la calçada. No obstant això, el protocol oficial no preveu cap senyalització preventiva que pugui alertar als altres conductors de la necessitat d'apartar-se del vehicle parat que indiqui que el conductor està a punt de baixar.

Segons els dos emprenedors, el senyal PF és una solució al problema: la seva mida -33 x 11 centímetres- permet guardar-lo a la guantera del vehicle i, una vegada que es deté el cotxe al voral, es treu per la finestreta i es col·loca a la porta lateral del cotxe gràcies a un sistema d'imants, i tot sense baixar de l'automòbil.

Amb aquesta acció, el senyal compleix amb la màxima de la DGT "Fes-te veure". A més, des del seu disseny el 2013 han aconseguit el suport de la Federació Espanyola de Motociclisme, del RACE, el RACC, la Creu Roja i de la DGT, que en van encarregar 120 unitats el 2014 per realitzar proves en vehicles de la Guàrdia Civil.