L'avió Solar Impulse II va culminar ahir una històrica volta al món propulsat únicament amb energia solar, després d'aterrar a les 4.05 hora local (1.05 GMT) a l'aeroport d'Al Batín, a Abu Dhabi, capital de la Unió dels Emirats Àrabs. Després d'un vol de 48 hores amb origen al Caire, el pilot suís Bertrand Piccard va superar l'última etapa i va aterrar en sòl àrab, on l'esperaven centenars de persones en una matinada amb temperatures per sobre dels 35 graus centígrads.

A peu de pista hi havia el seu company André Borschberg, el pilot també suís que va comandar l'avió solar el 9 de març de 2015 per començar aquesta gesta.

Amb la gran mesquita Zayed de fons, una banda de tambors i gaites d'ambientació musical, Borschberg va abraçar el seu company Piccard només sortir de l'aeronau. «Bon dia, Abu Dhabi», va dir eufòric Piccard al públic.

Hi havia el príncep Albert de Mònaco i el xeic Sultà Al Jaber, ministre d'Estat d'Emirats i president de Masdar, l'institut d'energies renovables on es va acoblar l'avió solar.

Piccard va subratllar la fita que suposa per a l'energia el fet d'haver culminat la volta al món amb el Solar Impulse II. «Hi ha suficient tecnologia i solucions, i no hem d'acceptar un món contaminat: hem d'anar més enllà, el futur és net», va emfatitzar.

L'avió solar va necessitar 23 dies complets de vol ?-558 hores i 6 minuts exactament- per superar el seu periple de 43.041 quilòmetres de distància.

Un recorregut en 17 etapes sense usar ni una gota de combustible, per demostrar que les tecnologies netes poden emprar-se fins i tot per moure aeronaus al cel.

«Hem volat 40.000 quilòmetres sense combustible, però encara queda molt per fer per fomentar les tecnologies netes i motivar el món al fet que redueixi la seva dependència dels combustibles fòssils en la seva vida diària», va dir.

Des del seu punt de vista, les ?energies netes són una alternativa de futur en els mitjans de transport aeris. «Estic segur que en deu anys veurem avions elèctrics que transportaran 50 passatgers en vols curts i de mitjana distància».

Instants abans de l'aterratge, Borschberg va declarar als periodistes que el projecte ha confirmat que la tecnologia del Solar Impulse II «és seriosa i de confiança».

Recordant el seu viatge, Borschberg va assegurar que el «major repte» va ser «creuar l'oceà Pacífic», el període «més llarg en vol».

El Solar Impulse II, equipat amb més de 17.000 cèl·lules fotovoltaiques, està fabricat amb fibra de carboni, pesa igual que un automòbil familiar buit i se sustenta gràcies a una envergadura alar major que la del Boeing 747.

La velocitat se situa entre 45 i 90 KM/h i suporta una altura màxima de 8.500 metres.