El taller que el ceramista Joan Raventós té a Vulpellac, dins el terme municipal de Forallac, ha estat l'espai escollit per les ceramistes Conxita Payarol i Eva López per realitzar els treballs de restauració i ampliació del famós mural 'There and back, que Jörgen Fogelquist va dissenyar, el 1957, per adornar el distribuïdor de la cèntrica T-Centralen del metro de la ciutat d'Estocolm.

Les obres de remodelació d'aquesta estació subterrània del transport públic de la capital de Suècia, damunt la qual s'està edificant un enorme centre comercial, han obligat a modificar amb una ampliació les antigues instal·lacions.

El vincle entre Payarol i Fogelquist ve de lluny. L'artista suec, que havia confeccionat els dos murals principals de l'obra a Castelló de la Plana en la dècada dels cinquanta, va decidir tornar al mateix lloc a mitjans dels noranta, després que una primera remodelació de l'estació n'hagués destruït un.

Atès que no va trobar ningú capaç de treballar amb la tècnica especialitzada que requeria refer el treball, va decidir centrar la cerca a Barcelona. Fogelquist va contactar amb Payarol, que en aquells temps exercia de professora de tecnologia ceràmica de l'Escola La Massana, a través del fill d'una poetessa sueca amiga seva, que residia a la ciutat catalana, i li va encarregar l'execució d'un mural que reproduís l'original.

"Havia de ser algú capaç d'investigar i treballar una tècnica que llavors ja s'havia perdut, atès que molts dels artesans de Castelló de la Plana que l'havien executat ja s'havien jubilat o havien mort" recorda l'artista barcelonina, que afegeix que la principal peculiaritat d'aquest mètode és "la separació dels colors amb una falsa aresta, per després aplicar tonalitats amb pistola o bany".

El 1997 va acabar de refer la rèplica del mural destruït, de 90 metres de llargada, que poc després va tornar a ser ubicat a la seva estació. Uns anys més tard, el 2002, la segona part del mural també va quedar afectada per unes tasques de manteniment. També en aquella ocasió, Fogelquist va confiar a Payarol la tasca de refer una peça de ceràmica, de 70 metres.

La tercera restauració

Enguany, més d'una dècada després de l'artista suec morís, el febrer del 2005 amb 77 anys en una petita localitat situada a la regió d'Escània, a sud del país escandinau, els responsables del mural no van dubtar en acudir novament a la catalana, per encarregar-li que refés i ampliés el mural, adaptant-lo al nou projecte d'estació.

L'empresa Elomi Ceràmica, propietat de Conxita Payarol i Eva López, s'ha ocupat d'executar aquesta nova remodelació, fidel a la concebuda originalment per Fogelquist. "La primera part dels treballs, centrada sobretot en el traçat, els vam realitzar a Barcelona. La segona i definitiva, referida a l'esmaltatge i decorat de la ceràmica, vam decidir fer-la al taller d'en Joan", assevera la mateixa Payarol. L'estudi Raventós està adherit al prestigiós gremi de productors de ceràmica de la Bisbal i comarca.

El nou mural serà instal·lat a la seva nova ubicació pròximament, un cop finalitzi la construcció de l'ambiciós projecte, dotat amb un centre comercial i un hotel, que inclourà una sèrie de nous accessos al transport de la cèntrica estació.