Els astrònoms troben un planeta similar a la Terra que podria ser habitable

Les condicions de l'exoplaneta batejat amb el nom de «Pròxima b» poden afavorir que hi hagi vida

26.08.2016 | 07:22
Recreació del planeta feta per ESO

Un equip internacional d'astrònoms ha descobert un planeta semblant a la Terra que orbita la seva estrella, Pròxima Centauri, cada 11 dies i té una temperatura que permetria l'existència d'aigua líquida en la seva superfície. Els resultats de l'estudi d'aquest planeta, tan intensament buscat i batejat com Próxima b, es publiquen a la revista Nature, en un article que els seus dos primers autors són espanyols: el català Guillem Anglada-Escudé, de la Universitat Queen Mary de Londres, i l'andalús Pedro J. Amado, de l'Institut d'Astrofísica d'Andalusia (IAA).

«Aquest món rocós és una mica més gran que la Terra i és l'exoplaneta més proper a nosaltres i també pot ser el planeta més proper que pugui albergar vida fora del Sistema Solar», afirma en una nota de premsa l'Observatori Europeu Austral (ESO ), i des dels telescopis els experts han aconseguit identificar el planeta. Proxima?b orbita al voltant de Próxima Centauri, una nana vermella que és l'estrella més propera al Sol i la possibilitat que hi hagi vida en els planetes al voltant d'aquest tipus d'estrelles és, a dia d'avui, objecte de debat entre la comunitat científica internacional.

Possibilitats n'hi ha però per verificar-ho encara queda molta feina per fer i moltes hores d'observació amb instruments, fins i tot, que encara estan per construir, explica a Efe Pedro J. Amado. «Parlar de vida al nivell de coneixement que tenim del planeta és anar massa lluny» atès que, entre altres coses, perquè un planeta tingui una temperatura sobre la seva superfície que permeti aigua líquida -el que fa possible l'aparició de vida, almenys com la coneixem- es necessita una atmosfera que el protegeixi i escalfi».

Si el nou planeta tingués atmosfera amb gasos que produïssin efecte hivernacle «seria suficient per escalfar aquesta mica més que necessitaria la seva superfície perquè l'aigua estigués en estat líquid», segons Amado, qui puntualitza que també cal demostrar, per tant, que existeix gel en aquest cos celeste. «Això són dos passos fonamentals», aclareix el científic, per a qui la troballa de Próxima b és «superexcitant» perquè el planeta és, a escala de l'univers, «aquí al costat, al replà de casa nostra». La seva estrella és molt fàcil d'aconseguir per a l'estudi, i per aquest treball es va observar durant el primer trimestre d'aquest any, a més d'usar dades públiques preses en els últims 16 anys.

Estrelles Michelin 2017

Millors gorgues de Girona

Tots els restaurants amb estrella Michelin 2017

La Guia Michelin 2017 serà presentada aquest dimecres al Mas Marroch de Girona. Hi assistiran tots els cuiners de restaurants amb dues i tres estrelles Michelin

Notes de tall 2017

Consulta el llistat de totes les notes d'accés a les carreres de les universitats catalanes.

Cartellera a Girona