Perpinyà es converteix, des d'aquest dissabte i fins al proper 11 de setembre, en capital mundial del fotoperiodisme. El festival Visa Pour l'Image obre portes per mostrar 22 exposicions de fotògrafs de tot el món que fan aflorar conflictes i problemes que sacsegen els cinc continents. En aquesta 28ena edició, el festival fa especial èmfasi en els conflictes migratoris i els diferents atemptats que han tingut lloc durant els darrers dotze mesos a tot el planeta.

Per primera vegada, el festival es farà enmig de fortes mesures de seguretat a causa de l'amenaça terrorista. Després dels atemptats de París i Nisa, les autoritats franceses han elevat més encara els controls per intentar garantir la seguretat al país. Visa Pour l'Image, a més, tracta temes que poden incomodar els radicals com són els atemptats, la guerra a Síria o el control d'Estat Islàmic sobre poblacions de l'Iraq, per això les autoritats van debatre la possibilitat de suspendre-la. Però des de l'organització del festival tenien clar que no podien cedir a les pressions de la por i defensen que, aquest any més que mai, el festival és un crit a la llibertat. El seu director, Jean-François Leroy, ha assegurat que no han alterat ni un mil·límetre la programació i que no ha rebut cap pressió de cap estament polític per fer-ho. Per això, defensa que el Visa ha de seguir parlant amb les mateixes paraules dels conflictes que sacsegen el món. No tindria cap sentit que un festival com el Visa censurés el treball dels fotoperiodistes, seria una aberració, defensava el dia de la presentació del festival.

Malgrat el fons del festival es manté inalterable, l'amenaça terrorista ha obligat els organitzadors a fer alguns canvis. Els milers de persones que visitin aquests quinze dies les exposicions i assisteixin a les diferents activitats programades hauran de passar per arcs detectors de metalls, mostrar les seves bosses de mà i esperar pacientment a les cues que preveuen que es puguin formar. Una de les activitats potents del Visa són les vetllades que es fan cada vespre i que repassen els esdeveniments més destacats dels darrers dotze mesos a través de projeccions i debats. Aquestes sessions es fan sempre al recinte de Campo Santo però, a més, el Visa instal·lava una pantalla a la plaça de la República per tal que més gent ho pogués seguir-les. Aquesta activitat s'ha cancel·lat aquest any per motius de seguretat.

Temàtica àmplia

Els organitzadors del Visa pour l'Image han hagut de triar entre els treballs de 4.500 professionals d'arreu del món. Des d'aquest dissabte, els visitants podran veure les imatges de 22 periodistes que posen el focus en algun conflicte d'arreu del món. El director, Jean-François Leroy, sempre refusa destacar uns treballs per sobre dels altres però reconeix que aquest any tenen molta força les exposicions sobre els atemptats o el conflicte migratori. Per exemple, d'entre els convidats destaquen dos fotògrafs grecs -Yannis Behrakis i Aris Messenis- que estan immortalitzant el drama dels refugiats sirians des de fa més de tres anys; i també la francesa Marie Dorigny que centra el seu treball en les dones exiliades.

Altres temàtiques que s'exposen des d'aquest dissabte són reportatges sobre una nova droga altament addictiva estesa a l'Argentina i altres països sud-americans, coneguda amb el nom de "Paco"; el treball de Peter Bauza per denunciar la doble cara del Brasil: mentre s'inverteixen milions en grans infraestructures esportives, centenars de famílies malviuen en edificis ocupats pels sense sostre; o el reportatge de Frèdèric Noy, que mostra els estralls de l'homofòbia a l'Àfrica.

Hi ha espai també per a conflictes a països com el Kurdistan i Sudan del Sud, o el que enfronta israelians i palestins des de fa 70 anys. Un altre tema que s'aborda és el tràfic il·legal de marfil al centre del continent africà i l'estat dels centres d'internament per a discapacitats intel·lectuals a Rússia. A més, aquest any es recupera un reportatge fotogràfic de Marc Riboud sobre com Fidel Castro va rebre la notícia de l'assassinat de John F. Kennedy, fa 52 anys.