Les xarxes socials, com Twitter o Facebook, i les aplicacions per a mòbils s'obren pas a poc a poc com a eines per a la pràctica religiosa dels joves, segons apunta un estudi realitzat per l'Observatori Blanquerna de Comunicació, Religió i Cultura, de la Universitat Ramon Llull. Segons l'estudi, en termes generals, el 24,2% dels joves enquestats afirma que utilitza eines de «religió digital» com pàgines web, aplicacions per al mòbil o per a tauletes, perfils a les xarxes socials o jocs sobre la seva confessió.

«Alguns joves que tenen una activitat intensa en l'àmbit religiós digital no ho diuen per pudor o vergonya», va afirmar Miriam Díez, directora de l'Observatori, que va realitzar una macroenquesta a prop de 2.000 joves catalans d'entre 12 i 18 anys.

«Molts prefereixen deixar aquest element de la seva vida en privat, cosa que no deixa de ser una paradoxa en un entorn digital molt obert en què els més joves exhibeixen molts àmbits de la seva intimitat», va assenyalar Díez en declaracions a Efe.

Joves catòlics, musulmans, evangèlics, budistes i fins i tot sikhs van explicar en aquesta investigació què són per a ells les eines digitals i quin paper juguen en la pràctica de la seva fe en un innovador estudi que contribueix a actualitzar el «mapa de les religions» a Catalunya, una de les comunitats autònomes més diverses pel que fa a creences.

Resultats de l'estudi

La investigació assenyala que els catòlics segueixen sent majoria en número entre els joves, però que això no es tradueix en una gran presència a l'entorn digital, on els joves de grups religiosos més minoritaris porten la davantera.

També l'estudi, realitzat entre joves que viuen fora de la ciutat de Barcelona, adverteix que els joves catòlics són poc practicants tant «en línia» com fora del món virtual, és a dir, que no són creients actius a les xarxes, però tampoc no assisteixen habitualment a oficis religiosos.

En aquest sentit, la directora de l'Observatori Blanquerna va advertir que existeix un excés d'«unidireccionalitat» en l'actitud de l'Església Catòlica a les xarxes i va afirmar que els joves requereixen una major «interacció», amb aplicacions i continguts que els permetin expressar les seves idees i sensacions acosta de la seva experiència religiosa.

La investigació també identifica un cert «dèficit» de diàleg interreligiós a la xarxa: «Al contrari del que podria semblar, l'entorn digital podria arribar a convertir-se en un obstacle per al diàleg i la convivència entre les diferents religions, ja que molts usuaris només busquen i s'interessen per la seva fe, obviant totes les altres», va indicar Díez. De fet, únicament un 20% dels joves que fan servir la «religió digital» reconeix buscar informacions d'una creença que no és la seva.

L'estudi també ha servit per determinar quines són les aplicacions o pàgines web més utilitzades pels joves creients. Entre les referències catòliques en el món digital destaquen «Holy Rosary», una aplicació per resar el rosari o iBible, que permet a l'usuari estudiar i analitzar els evangelis.

Quant a la religió musulmana, els joves van esmentar aplicacions com iQuran o Muslim Pro; Sundar Gutka (dirigida a la comunitat sikh) o JW Library -per a testimonis de Jehovà-.

Díez va vaticinar que l'ús de la xarxa com a espai d'evangelització i pràctica religiosa és encara «incipient», però va apuntar que, si es fa un bon ús de les eines digitals, les diferents confessions tenen l'oportunitat de convertir la religió en una cosa «cool» que agradi als grups demogràfics més desconnectats de la religió; com els joves.