Imma Tubella debuta en el gènere de la novel·la amb la història extraordinària de l´accident de trànsit que el príncep Alexis Mdivani i la baronessa Maud Thyssen van patir l´agost del 1935 a Albons a bord d´un Rolls-Royce Phantom II Drophead Coupé, el comptaquilòmetres del qual va quedar clavat marcant 140 km/h.

La bisbalenca Imma Tubella, exrectora de la Universitat Oberta de Catalunya, reconstrueix a Un secret de l´Empordà (Columna) els dies previs i posteriors, així com les circumstàncies i les conseqüències que van envoltar aquella patacada que va costar la vida al príncep i va deixar molt malferida la baronessa, fet que va ser recollit a grans titulars a portada a la premsa internacional.

Un jove Salvador Dalí va firmar l´acta de defunció i va fer-se càrrec de les gestions dels dies posteriors a l´accident, quan el nom de la baronessa no havia saltat encara a la premsa per evitar que es difongués la relació adúltera que mantenia amb el príncep Mdivani.

La parella gaudia aquell estiu del 1935 d´uns dies de glòria al Mas Juny que el pintor Josep Maria Sert tenia a la platja de Castell, a Palamós, refugi d´una aristocràcia en hores baixes, molt aficionada a les festes i als estupefaents, on desfilaven sovint artistes com el mateix Dalí, la dissenyadora Coco Chanel i altres membres de les famílies més poderoses del moment.

Maud Thyssen estava casada amb el baró Heinrich von Thyssen, pare de Heini von Thyssen, titular de la col·lecció d´art que va compilar amb la col·laboració de la seva esposa, Tita Cervera, col·lecció que avui s´exhibeix al museu Thyssen de Madrid.

Maud estava casada amb el baró Heinrich von Thyssen però mantenia una relació passional adúltera amb Alexis Mdivani, el qual, al seu torn, feia poc que s´havia divorciat de Barbara Hutton Woolworth, hereva de l´aleshores imperi més gran del món.

Quan el baró Thyssen va requerir la immediata presència de la seva dona a París, el príncep Alexis va acompanyar la seva amant baronessa creuant a tota velocitat les carreteres empordaneses en direcció a l´estació de tren de Portbou o de Figueres, per viatjar en ferrocarril fins a París, però la fatalitat es va creuar al seu camí a l´altura d´Albons.

El secret al qual fa referència Imma Tubella no és altre que el destí de les valuosíssimes joies que la baronessa transportava dins un maletí de pell de cocodril, que segons consta històricament, va ser trobat uns dies després prop del lloc de l´accident però sense el seu contingut, naturalment.

Tubella, que per circumstàncies de la vida va tenir durant dècades una casa a Albons que ara ja no té, assegura que coneix «el secret del parador de les joies», un secret compartit per altra gent de la petita vila empordanesa, però que s´ha mantingut en silencia com si d´un afer col·lectiu es tractés, com el mite de Fuenteovejuna.

La misteriosa desaparició de les joies dóna a l´escriptora via lliure per endinsar-se en el context històric i polític del moment, amb una Espanya que aviat entraria en guerra i una Europa que veia l´ascens del nazisme mentre aristòcrates com els mateixos Thyssen finançaven el règim de Hitler.

La visita històricament documentada el 1940 de Himmler, cap de les SS, al monestir de Montserrat a la recerca del Sant Grial, permet a Tubella especular sobre si la presència, també històricament documentada, de la Gestapo l´any 1942 a Albons indagant sobre el parador de les joies no seria per odre del mateix temut Himmler.

L´ara ja novel·lista reconstrueix aquesta fascinant història, avui caiguda en l´oblit, amb un ritme que atrapa a través d´un diàleg entre dos humils testimonis dels fets que es troben l´any 1992 a l´hotel Albons, en un Empordà on ja s´ha produït el «boom» turístic.

El Rolls-Royce Phantom, restaurat, es va vendre l´any 2014 al portal de subhastes eBay. La mateixa fi van fer algunes joies com el collaret Hutton-Mdivani, al portal Sotheby´s.